Ana içeriğe atla

KUR’AN’DA GEÇEN SALAT KONUSUNA, BİRDE BU AÇIDAN BAKALIM.


 

Bu makalemde sizlerin, üzerinde düşünmenize vesile olmak istediğim konu, Kur’an’da çok fazla geçen SALAT konusu üzerine olacak. Bildiğiniz gibi Kur’an’da geçen bu kelime, genellikle ayetlerde yalnız NAMAZ diye çevrilir. Buda salatın bir bütün olarak, gerçek anlamının karşılığı asla değildir, ancak bir parçasıdır. Aslında Kur’an’da SALAT kelimesi, bizim namaz dediğimiz kıyam, rükû ve secde ile yaptığımız ibadet olduğu gibi, DUA anlamına da gelir. Ayrıca insanların birbirine destek olması anlamına da geldiğini, Kur’an’dan anlıyoruz. Bu kelimeyi yalnız namaza indirgemek, salatın özüne uymadığı gibi, ALLAH’IN SALAT İLE BİZLERDEN NE İSTEDİĞİNİN VE BİZLERE NASIL BİR KAPI AÇTIĞININ, TAM KARŞILIĞIDA DEĞİLDİR.

Makalemde Kur’an’da geçen SALAT kelimesinin tüm anlamları üzerinde özellikle durmak ve bu konunun aslında farkında olmadığımız, çok önemli bir amacının olduğunu, sizlere hatırlatmak istiyorum. Günümüzde Farsça olan bizlerin NAMAZ diye isimlendirdiğimiz anlamına bakalım önce. Namazın şekilsek hareketlerine baktığımızda, ALLAH’IN HUZURUNDA SAYGIYI, BAĞLILIĞI VE KOŞULSUZ TESLİMİYETİ GÖRÜYORUZ. Namazın hareketlerinin anlamı, aslında çok önemli. Namaz yalnız şekilsel saygının, bağlılığın gösterildiği bir ibadet olmayıp, Kur’an’ın neredeyse özünü içine alan ve Allah’ın kullarını uyardığı çok önemli bir konuyu da, bizzat hayata geçirilmesini sağlıyor.

Hayata geçirdiğimiz bu konu ne olabilir? Önce hatırlayalım, Allah Kur’an’da onlarca ayetinde bizleri uyarıyor ve neler söylüyordu? Yalnız bana kulluk edeceksiniz, yalnız benden yardım dileyeceksiniz. Şefaat, bağışlanma ve yardım etmek benim yetkimdedir.  Bu konuda yaratılmış hiçbir beşeri muhatap almayacak ve yalnız bana kulluk edeceksiniz, insanlar arasında yardımlaşmayı, destek olmayı sağlayacaksınız ve tüm bunları gösteriş için yapmayacaksınız, diye Allah’ın uyardığı yüzlerce ayeti sanırım hatırladınızASLINDA ALLAH BU DÜNYADA SALAT İLE BİZLERİN İŞİNİ, ÇOK KOLAYLAŞTIRMIŞ OLDUĞUNU GÖRÜYORUZ. Çünkü insanlar birbirine yardımı, destek olmayı asla karşılıksız, kolay kolay yapmaz. Allah toplumun sıhhati, huzuru ve barışı sağlamak için yardımlaşmaya ve insanların birbirine destek olma konusuna dikkatimizi çekiyor. Allah bizlerden, çok fazla bir şey istemiyor. Yalnız kendisine karşı saygılı olmamızı ve doğru yolda gitmemizi, birbirimize yardımcı olmamızı ve YALNIZ KENDİSİNİ MUHATAP ALMAMIZI İSTİYOR. Özet olarak, salatın çok önemli amacını söylemek gerekirse KULA KUL OLMADAN, YALNIZ ALLAH’A KUL OLMANIN YOLUNU GÖSTERİYOR ALLAH, SALAT İLE BİZLERE.

Allah İslam dininde, RUHBAN SINIFININ olmadığını hatırlatır bizlere. Hiç düşündünüz mü, neden ruhban sınıfı yok der Kur’an? Eğer böyle bir emri olsaydı Allah’ın, Kur’an’ın genel çoğunluğunda yaptığı uyarı ve ikazlarla ters düşer, çelişirdi. Ruhban sınıf olsaydı, ruhbanların söyledikleri ve öğretileri yanlış bile olsa, bizleri Allah bu yanlışımızdan sorumlu tutmazdı. Bunun adına zaten İMTİHAN denmezdi. Çünkü Allah, sizleri bu dünyada İMTİHAN EDİYORM diyor. Peki, nereden imtihan ediyorum diyordu? Gönderdiğim ve anlayasınız diye kolaylaştırdığım vahiyden, yani Kur’an’dan. Onun için Allah, yalnız Kur’an’ın ipine sarılın emrini vermiştir. Çok daha önemlisi, KULU İLE ARASINA RESULÜ DÂHİL HİÇ KİMSENİN GİREMEYECEĞİNİ BİLDİRİYOR VE RESULÜNE, TEBLİĞ ETMEK SANA, HESAP SORMAK BANA DÜŞER DİYEREK, KULUMLA ARAMDAN ÇEKİL UYARISINIDA YAPIYOR. RESULÜNÜN GÖREV VE SORUMLULUĞUNU HEM RESULÜ, HEMDE BİZLERİN BİLMESİ İÇİN, NASIL AYETLER İNDİRMİŞTİ HATIRLAYALIM.

“RESULE DÜŞEN APAÇIK TEBLİĞDEN BAŞKA BİR ŞEY DEĞİLDİR.” (Ankebut 18)

“BİZ RESULLERİ, SADECE MÜJDELEYİCİLER VE UYARICILAR OLARAK GÖNDERİRİZ.”  (Kehf 56)

“SENİN GÖREVİN SADECE TEBLİĞ ETMEKTİR. (Rad 40)

Bu uyarıları aldıktan sonra hala bizler, NE YANİ ALLAH RESULÜNÜ, POSTACI DİYEMİ GÖNDERDİ DİYEBİLİR MİYİZ?  Diyemeyiz, ama ne hikmetse diyoruz. Bakın her şey ne kadar açık ve net. Bu ve benzeri onlarca ayetten de anlıyoruz ki, BİZLER BU DÜNYADA, ELDE KUR’AN ALLAH İLE BAŞBAŞAYIZ. Dar ve zor bir durumdaysak, yalnız Allah’a dua edip salat ile yardım dilemeliyiz, hiç kimseye muhtaç olmadan. Bundan güzel bir şey olabilir mi? EĞER YARDIM İÇİN İNSANLARA MUHTAÇ OLSAYDIK, ONLARIN HEPSİ MENFAAT KARŞILIĞINDA YARDIM EDERDİ. Aramıza birilerini koymaya çalışıyorsak, Allah’ın bir ayetinde uyardığı O acı gerçeğin içindeki bataklığa batmışız demektir. Nasıl uyarıyordu hatırlayalım. ONLARIN ÇOĞU ALLAH’A ANCAK, ORTAK/ŞİRK KOŞARAK İNANIRLAR.”(Yusuf 106) Bu uyarının anlamı, Allah’ın tek elinde olan yetkilerini, örneğin şefaat etmek gibi, bizler edindiğimiz VELİ, GAVS adını verdiğimiz kişilere de veriyorsak, işte bizler Allah’a şirk koşanlardan olmuşuz demektir. Hatırlatırım Allah’a şirk koşabilmek için, önce Allah’a ve kitabına iman etmiş olmamız gerekir. İman etmeyen zaten kafir olmuş demektir.

Gelelim SALAT konusuna. Üzerinde hiç durmadığımız ama aslında çok önemli olan SALAT ile Allah, aslında bizlere çok önemli bir kapı açıyor. ALLAH İLE ARAMIZA HİÇ KİMSEYİ ALMADAN, YALNIZ ONA KULLUK EDİP, YALNIZ ONDAN YARDIM DİLEMEMİZİN KAPISINI, ARDINA KADAR AÇIYOR. AMA BİZLER HALA BUNUN FARKINDA BİLE DEĞİLİZ. Onun için, kıldığımız namazın, Allah’a yaptığımız duaların karşılığını göremiyoruz. İnsanların birbirine yardımı, desteğini de gösteriş için yapıyoruz. Çünkü bizler Allah’ın yanında edindiğimiz veli, gavs dediğimiz kişilerden de yardım bekliyor, onları haşa Allah’ı sever gibi seviyoruz. Bu kişilerin mahşer günü, bizlere şefaat edeceğine inanıyoruz.

Bizler hala günümüzde, namaz var mı yok mu, salat namaz değil tartışmalarının yanında, namaz var diyenlerinde, namazın gerçek ruhundan uzak, sanki aramıza Allah ile çok güvendiğimiz kişileri alarak anlamını dahi bilmeden yaptığımız bir dua, ibadet haline dönüştürdük namazı/salatı. Sizce bizler namaza durduğumuzda, yalnız Allah’ımı muhatap alıyor ve yalnız Allah’a mı hitap ediyoruz? Okuduğumuz duaların anlamlarını, lütfen araştırın, ne demek istediğimi anlayacaksınız. Ne yazık ki bir türlü Allah’ın uyardığı gibi, ORTA YOLU BULAMADIK. Bizler ister namazda, isterse sıkıntılı bir anımızda YALNIZ ALLAH’A SIĞINIP VE YALNIZ ALLAH’TAN YARDIM DİLEMEMİZ GEREKİRKEN, KENDİMİZE ALLAH’IN YANINDA BAŞKA YARDIMCILAR BULDUK. NE YAZIK Kİ SALATIN ÖZÜNDEN, BÖYLECE UZAKLAŞAN, SALATI YALNIZ ŞEKİLSEL BİR RİTÜELE DÖNÜŞTÜRDÜĞÜMÜZ MÜSLÜMANLAR OLDUK. ÇÜNKÜ SALATIN DEĞERİNİ, AMACINI BİLEMEDİK.

Günümüzde bizler eğer şefaati, yardımı Allah’ın yanında, yaratılmış her kimden istiyor ve ondan yardım bekliyorsak, YANİ ALLAH İLE ARAMIZA, YARATILMIŞ BİR BEŞERİ KOYUYORSAK, istediğimiz kadar namaz kılalım, istediğimiz kadar Allah’a dua edelim, Allah’ı gücendirdiğimiz için dualarımız karşılık bulmayacaktır. HAKKA BATIL KARIŞTIRDIĞIMIZ İÇİN, NE SALATIN/NAMAZIN, NEDE YAPTIĞIMIZ DUALARIN KARŞILIĞINI ALLAH’TAN GÖREMEYİZ. GÖRMİYORUZDA ZATEN. Allah’ın çok kolay ve basit emrettiği salatı, mezheplerin yaptığı beşeri ilavelerle öyle zorlaştırdık ve özünden öyle uzaklaştırdık ki, Allah’ın kulu arasında açık bıraktığı kapıyı, farkında olmadan ellerimizle kapattığımızın, farkında bile olamıyoruz.

Dilerim, Kur’an’ın emrettiği SALATIN özünün farkına varan ve Allah’ın huzuruna durduğumuzda, yalnız ona saygımızı gösterip, yalnız ondan yardım dileyen ve karşılık beklemeden insanlara yardım ve destek olan, Allah ile aramıza hiçbir beşeri koymadan, imanını yaşayan, ALLAH’IN HALİS KULLARINDAN OLURUZ.

Saygılarımla
Haluk GÜMÜŞTABAK.

https://kuranadavet1.wordpress.com/

https://twitter.com/KURANA_DAVET

http://www.hakyolkuran.com/

https://www.facebook.com/Kuranadavet1/

https://hakyolkuran1.blogspot.com/

Yorumlar

  1. Kardeşim allah senden razı olsun çok güzel açıklamışsın

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

KABEYİ İLK KİM YAPMIŞTIR?

Biz Müslümanlar her konuda olduğu gibi, Allah’ın emri Hac görevini yerine getirdiğimiz Kâbe nin, ne zaman ve kim tarafından yapıldığı konusunda bile, tam anlaşamıyor, Kur’an açıklamasına rağmen, Kur’an’ın bilgilerine inanacağımıza rivayetlerin etkisinde kalıyoruz. Televizyonlarda izlemişsinizdir, hatta kafanız da karışmıştır. Kâbe yi ilk yapanın, Hz. Âdem olduğu anlatılır. İlginçtir bu bilgilerin tamamı rivayetlerde geçer, sorumlu olduğumuz Kur’an’da tek kelime geçemez. Bakın bu konuda neler söyleniyor, önce bu rivayetlere göz atalım, daha sonra sorumlu olduğumuz Kur’an’dan gerçekleri öğrenelim. “İSLAM’DA GENEL GÖRÜŞ OLARAK KÂBE’NİN, İLK OLARAK HZ. ÂDEM TARAFINDAN YAPILDIĞI SÖYLENİR. ANCAK ONDAN GERİYE, SADECE TEMELLERİNİN KALDIĞI, SONRA HZ. ŞİT PEYGAMBER TARAFINDAN YENİDEN İNŞA EDİLDİĞİ VE NUH TUFANI SIRASINDA KUMLARA GÖMÜLDÜĞÜ ANLATILIR. DAHA SONRASINDA, KUR’AN’DA BELİRTİLDİĞİ ÜZERE, HZ İBRAHİM’İN ALLAH’IN EMRİ İLE KÂBE’NİN BULUNDUĞU YERE GİTTİĞİ VE KÂBE’NİN TEMELLERİNİ BULARAK, O

İmtihanımızda, Kaybedenlerden Olmak İstemiyorsak.

  Allah Asr suresinde, iman ettiğini söyleyen kullarım, birbirine Hak olanı,  YANİ YALNIZ ALLAH KATINDAN GELENİ, KUR’AN’I TAVSİYE ETMEDİĞİ SURECE ZİYANDADIR  diyor. Çünkü hak olanın yalnız Allah katından geldiğini yine Kur’an’da bildiriyor. Bizler böylemi yapıyoruz? Rabbimiz iman ettiğini söyleyen kullarını uyarmak için,  “ONLARIN ÇOĞU ALLAH’A, ANCAK ORTAK/ŞİRK KOŞARAK İNANIRLAR”  diyerek, iman ettiğini zannedenlerin, nasıl büyük bir yanılgı içinde oldukları uyarısını yapıyor. Tabi bir başka ayetinde de kendisine  ŞİRK/ORTAK KOŞANIDA AFFETMEYECEĞİ  bilgisini veriyor. Peki, bizler böyle büyük hatalar yapıyor muyuz? İnancımızı Kur’an ile sorguladık mı? Gelin sorgulayalım. Bizler yalnız Allah’ın katından gelen HAK olan Kur’an’a mı iman ediyoruz? Yoksa yalnız Kur’an ile İslam yaşanmaz,  KUR’AN+RESULÜN SÜNNETİ+MEZHEP İMAMLARININ İCHATLARI ile birlikte  mi yaşanır diyoruz.  Eğer bunu söylüyorsak, Allah’ın uyardığı gibi  ZİYANDAYIZ  yani kaybedenlerdeniz demektir. Allah ayetlerinde bizleri uy

ÖLMÜŞLERİMİZE KUR’AN OKUMAK, KURBAN KESMEK DOĞRU MUDUR?

Sizce Kur’an ölmüşlerimize okunur mu, okunursa faydası olur mu? Bildiğiniz gibi günümüz İslam toplumunda, çok fazla kabul gören ve her ölen yakınlarımızın ardından Kur’an okuruz, ya da okuturuz. Kabir ziyaretlerinde görürsünüz, ölmüş kişinin mezarı başında ona Kur'an okurlar. Bu davranışımız ne kadar doğru. Gelin bu sorumuzu Kur’an'a soralım, bakalım ne cevap verecek. Allah Kur’an'ı neden ve ne amaçla indirdiğini, bakın nasıl açık bir şekilde bizlere bildiriyor. Yasin 70:   DİRİ OLANLARI UYARABİLSİN ve kâfirlere ceza hak olsun diye. ( Bayraktar Bayraklı) Fatır 22:  DİRİLER İLE ÖLÜLER DE BİR OLMAZ. Allah, dilediğine işittirir. SEN, KABİRDE BULUNANLARA İŞİTTİRECEK DEĞİLSİN. (Diyanet meali) Neml 80:  Bil ki SEN ÖLÜLERE İŞİTTİREMEZSİN, arkalarını dönüp giderlerken sağırlara da DAVETİ DUYURAMAZSIN. ( Diyanet vakfı) Aslında bu ayetleri okuyan ve iman ettiğini söyleyen bir Müslüman, Kur’an'ın yaşayan bizler için bir tebliğ, uyarı  HAKKIN YOLUNA DAVETİYE  olduğunu anlayacaktır