Ana içeriğe atla

SAFF SURESİ 2-3-4-5-6-7. AYETLERİN UYARILARINA, LÜTFEN KULAK VERELİM.


 

Bu makalemde sizleri düşünmeye davet etmek istediğim ilk ayetler, Saff suresi 2 ve 3. Ayetler olacak. Lütfen bu ayetlerin üzerinde tarafsız ve dikkatle Kur’an bütünlüğünde düşünelim. Acaba Allah bu ayetiyle bizleri hangi konularda uyarıyor olabilir. İsterseniz önce ayeti yazalım, daha sonra birlikte düşünelim.

Saff 2-3: Ey iman edenler! YAPMAYACAĞINIZ ŞEYLERİ NİÇİN SÖYLÜYORSUNUZ? YAPMAYACAĞINIZ ŞEYLERİ SÖYLEMENİZ, ALLAH KATINDA BÜYÜK BİR NEFRETLE KARŞILANIR. (Bayraktar Bayraklı)

Ayete dikkat ettiyseniz, Allah iman ettiğini söyleyen kullarına seslenerek, YAPMAYACAĞINIZ ŞEYLERİ NİÇİN SÖYLÜYORSUNUZ, diyerek kullarına sitem ederek uyarıyor. Demek ki insanlar Allah’ a ya da insanlar birbirine sözler veriyorlar ama sözlerinde durmuyorlar. Lütfen bu konuyu daha geniş düşünelim. Hatırlatırım bu sitem bu uyarıyı Allah, iman ettiğini söyleyenlere yapıyor. Bu konudan bahsederken,  Allah’ın şu uyarısı aklıma geldi.  Yusuf suresi 106. Ayetinde hatırlayalım. “ONLARIN ÇOĞU ALLAH’A ANCAK, ORTAK KOŞARAK İNANIRLAR.” Demek ki iman edenlerin söz verip te sözünü tutmadıkları, çok büyük yanlışları var ki, Allah özellikle onların yanlışlarını düzeltmesini istiyor. Çünkü her konuda sözünde durmayan toplumlarda, ne huzur nede adalet olmaz, Allah’ın dinine de yakışmaz. Bunlar neler olabilir, burası çok önemli.

Gelelim Saff suresi 2. Ayette geçen O dikkat çekici ve uyarıcı söze. Bizler hangi konularda neler söylüyoruz da Allah, yapmayacağınız şeyleri niçin söylüyorsunuz diyor. Yapmayacağınız şeyleri söylemeniz Allah katında, büyük nefretle karşılanır diye de açıklık getiriyor. Gelin bu konuyu çok geniş anlamlarda düşünelim. Ama ilk akla gelen, Örneğin Allah BİRBİRİNİZE VERDİĞİNİZ SÖZÜ TUTUN, DİYOR DİYEBİLİRİZ. YERİNE GETİRMEYECEĞİNİZ SÖZLERİDE VEREREK, KARŞINIZDAKİ İNSANLARI ALDATMAYIN, KANDIRMAYIN DİYE İKAZ EDİYOR DİYE DE ANLAYABİLİRİZ. ÇÜNKÜ ALLAH SÖZÜNDE DURMAYANLARI SEVMEZ, ALLAH KATINDA NEFRETLE KARŞLANIR DİYOR.

Şimdi de bu ayetin devamında Allah, hangi konulardan bahsediyor diye bakalım ki, Rabbimiz aslında iman eden birisine yakışmayan davranışlar nelermiş, yapmayacağınız şeyleri niçin söylüyorsunuz sözü ile başka neleri kast ediyor, daha doğru anlayalım. Ama önce yazdığım ayetlerin hepsini okuyalım ve birbiriyle doğru bağlantı kuralım. ACABA BİZLER ALLAH’A VERDİĞİMİZ BAZI SÖZLER VARDA, O SÖZLERE UYACAĞIMIZI SÖYLEDİĞİMİZ HALDE UYMUYOR, YALNIZ SÖZDE Mİ KALIYOR, NE DERSİNİZ? Ayetleri önce yazalım.

Saff 4: Şüphesiz ki Allah KENDİ YOLUNDA KENETLENMİŞ BİR BİNA GİBİ, SIRA HALİNDE SAVAŞANLARI SEVER.  (Mehmet Okuyan)

Saff 5: Hani Musa, kavmine “EY KAVMİM! BENİM, ALLAH’IN SİZE (GÖNDERDİĞİ) ELÇİSİ OLDUĞUMU BİLDİĞİNİZ HÂLDE NİÇİN BANA EZİYET EDİYORSUNUZ?” demişti. ONLAR (GERÇEKLERDEN SAPIP) KAYINCA, ALLAH DA KALPLERİNİ KAYDIRMIŞTI. Allah yoldan çıkanlar topluluğunu doğru yola ulaştırmaz. (Mehmet Okuyan)

Saff 6: Hani Meryem oğlu İsa “EY İSRAİLOĞULLARI! ŞÜPHESİZ Kİ BEN SİZE ÖNÜMDEKİ TEVRAT’I(N ASLINI) DOĞRULAYICI, ADI AHMET (ÖVÜLEN KİŞİ) OLUP BENDEN SONRA GELECEK ELÇİYİ DE MÜJDELEYİCİ OLARAK ALLAH’IN (GÖNDERDİĞİ) ELÇİYİM.” DEMİŞTİ. NE ZAMAN Kİ O, KENDİLERİNE APAÇIK DELİLLER GETİRİNCE “BU(NLAR) APAÇIK BİR BÜYÜDÜR!” demişlerdi. (Mehmet Okuyan)

Saff 7: İSLAM’A ÇAĞRILDIĞI HÂLDE ALLAH’A İFTİRA EDENDEN DAHA ZALİM KİM OLABİLİR Kİ! Allah zalimler topluluğunu doğru yola ulaştırmaz. (Mehmet Okuyan)

İlk ayette özellikle dikkat çekilen konu, Müslümanların ayrılmadan tek yumruk olarak güçlü bir bina gibi ayakta kalmaları ve her zorluğa birlikte karşı koymaları isteniyor ve böyle olanları Allah sever diyor. Hatırlatmak isterim bu ayetleri okurken ve düşünürken, Kur’an’ın ilk tebliğ edildiği günleri düşünerek anlamaya çalışalım. Bu ayette özellikle vurgulanan dinde ayrılmadan, bölünmeden güç birliği yapılması isteniyor.  Bizlerde iman ederken, bu ayetleri hayatımıza geçireceğimize Allah a söz vermiştik. Peki, sözümüzde durduk mu? Yoksa uymayacağımız sözleri verip, dinde mezheplere, cemaatlara bölünüp, birbirimize düşman mı olduk. Çünkü genelde Müslümanlar birbirini öldürüyor. Saff 5. Ayetinde yine bahsettiğimiz ayeti açıklamaya devam ediyor ve bakın ne diyor. Hz. Musa dan örnek vererek şöyle diyor Hz. Musa. “EY KAVMİM! BENİM, ALLAH’IN SİZE GÖNDERDİĞİ ELÇİSİ OLDUĞUMU BİLDİĞİNİZ HÂLDE, NİÇİN BANA EZİYET EDİYORSUNUZ?”  Çünkü Allah Kur’an dan önce gönderdiği kitaplarda, daha sonra göndereceği Resullerin ön bilgisini de veriyordu ki zorluk çekmesinler. Bu ayette de Hz. Musa topluma sitemde bulunuyor. İnandığınız kitabı bir kenara atmışsınız ve Allah a karşı iman ederek verdiğiniz sözü tutmamışsınız, anlaşılıyor diyerek çok açık bir gerçeğin altı çiziliyor. 

NE YAZIK Kİ TÜM KİTAP EHLİ, BUNA BİZLERDE DÂHİLİZ, ALLAH IN KİTABINI YETERLİ GÖRMEDİĞİMİZ İÇİN, BİR KENARA KOYDUK VE RİVAYET VE SANI BİLGİLERİ DİN DİYE YAŞIYORUZ. Hâlbuki iman ederler batıl ve sanıdan uzak, yalnız Allah’ın vahyini, Kitabın tümünü hayatlarına geçireceklerine Allah’a söz vermişlerdi. Ama sözlerinde durmadıkları anlaşılıyor. Ayetin devamında ise çok önemli bir konuya dikkatimizi çekiyor ve böyle yapanların Allah, KALPLERİNİ KAYDIRMIŞTIR YANİ MÜHÜRLEMİŞTİR, GERÇEKLERİ GÖREMEZLER DİYOR. Günümüzde bizler aynı yanlışları yapmaya devam ediyoruz. Bu ve benzeri yüzlerce ayeti örnek gösterdiğimizde şöyle bir cevap alıyoruz, tıpkı kitap Ehlinin yaptığı gibi. “BU AYETLER BİZE DEĞİL, KİTAP EHLİNE HİTABEN İNDİRİLMİŞTİR BİZE SÖYLENMİYOR, SEN BU AYETİN NÜZUL SEBEBİNİ BİLİYORMUSUN?” Allah gerekseydi ayetlerin nüzul sebebini de yazardı. Batılı, rivayetleri ayetlere ilave etmek isteyenler, Allah’ın kitabını yetersiz göstermekten çekinmiyorlar, böyle olunca da bir kısım ayetleri kendilerine muhatap almıyorlar. Böylece verdikleri sözü de yerine getirmemiş oluyorlar. Hâlbuki Kur’an’ın tamamı zaten Kitap Ehline ve diğer iman etmeyenlere karşı indirilmişti. Böyle olunca da Kur’an’ın bir kısmına inanıyor, bir kısmına iman etmediklerinin farkında bile olmuyorlar.

Saff 6. Ayette de Hz. Musa’dan verdiği örneğin benzerini, şimdide Hz. İsa’dan örnek veriyor. Hz. İsa da kendisinden sonra gelecek bir Elçinin olduğu müjdesini verdiği halde, atalarının rivayet inançları ağır bastığından, Allah’ın vahyi geri planda kalıyor ve Hz. İsa’nın tebliğ ettiği ayetler görmezden geliniyor, kabul edilmek istenmiyor. Yani iman ederken Allah a verdikleri sözü tutmuyorlar, hatırlamak bile istemiyorlar, batıl inançlarını yaşayabilmek için. PEKİ NEDEN? ÇÜNKÜ ONLAR DA KENDİLERİNE İNDİRİLEN KİTAPLARDAN SAPMIŞLAR VE KENDİLERİNE ATALARININ RİVAYET İNANÇLARINI DİN DİYE YAŞIYORLARDI. HÂLBUKİ İMAN EDERKEN HEPSİ ALLAH A SÖZ VERİP, RESULÜN İNDİRDİĞİNE UYACAĞIZ DEMİŞLERDİ, TIPKI BİZLERİN SÖZ VERDİĞİ AMA SÖZÜMÜZDE GENEL ÇOĞUNLUĞUMUZUN DURMADIĞI GİBİ. 

Saff 7. Ayetinde aslında Saff 2 ve 3. Ayetlerde bahsedilen konuya, farklı bir açıdan da bizlerin bakmasını sağlıyor. İSLAM’A ÇAĞRILDIĞI HALDE ALLAH’A İFTİRA EDENDEN, DAHA ZALİM KİM OLABİLİR DİYOR. Önce hatırlatmak isterim, bahsedilenlerin tamamı ALLAH’A İMAN ETTİĞİNİ SÖYLEYEN KİTAP EHLİ. Ayette bahsedilen İslam sözünden, batıldan uzak Allah’ın dininden bahsediliyor. Yoksa Kitap Ehline indirilen dinin adı da İslam’dı. Bu ayetler ışığında şimdide Saff suresi 2 ve 3. Ayetlerde söylenen, YAPMAYACAĞINIZ ŞEYLERİ NİÇİN SÖYLÜYORSUNUZ SÖZLERİNE BAKALIM. Çünkü Allah yapmayacağınız şeyleri söylemek, Allah katında nefretle karşılanır diyor. Hatırlatmak isterim Kur’an, Allah a inanmayanlara kâfir dediği gibi, Allah’ın ayetlerine iman ettim dediği halde, ayetlerin gereğini yerine getirmeyip, görmezden gelerek batılı yaşayanlara ve Allah a verdiği sözlerinde durmayanlara da kâfir oldular diyor. Saff 8. Ayetinde bu yanlışları yapan, iman ettiğini söyleyen Kitap Ehline bakın ne diyor. ”AĞIZLARIYLA ALLAH’IN NURUNU SÖNDÜRMEK İSTİYORLAR. OYSA KÂFİRLER HOŞLANMASA DA ALLAH NURUNU TAMAMLAYACAKTIR.” Batılı ve rivayetleri yaşayabilmek için, Allah’ın ayetlerini görmezden gelenlere, üstünü örtenlere ve iman ederken Allah a verdikleri sözünde durmayanlara Allah, kâfir diyor hatırlatırım.

Allah’a ve Kitabına iman eden bir insan, önce Allah’ın Kitabını hayatına geçireceğine ve onun sınırlarını aşmayacağına söz veriyor ve yemin ediyor. Peki, neler söylüyor olabilirler de, Allah bu yanlışı yapanlardan nefret ediyor olabilir. Kendimizden bir örnek verelim. Bizler her namazımızda Allah a, ne söz veriyoruz? “YALNIZ SANA KULLUK EDERİZ, YALNIZ SENDEN YARDIM DİLERİZ.” Peki, böylemi yaşıyoruz imanımızı? Bu sözümüzde duruyor muyuz? Elbette hayır. Allah’ın Resulü yalnız Allah dan yardım ve şefaat dilediği halde, bizler Kur’an’ın apaçık ayetlerini, batılı yaşayabilmek adına görmezden gelerek, ŞEFAAT YARESULLAH demiyor muyuz? Ondan başka kendimize Veliler, şeyhler, efendiler edinip bunların mahşer günü bizlere, şefaat edeceğini söylemiyor muyuz? Allah şefaat tümden bana aittir dediği ve bizlerde buna iman ettiğimiz halde. BİR MÜSLÜMANIN YAPMAMASI GEREKEN EN ÖNEMLİ ŞEY, ALLAH IN DIŞINDA YARDIMCILAR, ŞEFAATÇILAR EDİNMESİDİR. BUNU YAPANLARI, SÖYLEYENLERİ ALLAH, NEFRETLE KARŞILADIĞI AYETTE BİLDİRİLİYOR.

Dilerim sözde değil özde iman eden, Allah a ve insanlara verdiği sözlerinde duran, yapamayacağımız sözleri söylemeden, yalnız Allah’ın ipine sarılarak Allah dan yardım dileyen, Allah’ın halis kullarından oluruz.

Saygılarımla
Haluk GÜMÜŞTABAK

https://kuranadavet1.wordpress.com/

https://twitter.com/KURANA_DAVET

http://www.hakyolkuran.com/

https://www.facebook.com/Kuranadavet1/

https://hakyolkuran1.blogspot.com/

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

KABEYİ İLK KİM YAPMIŞTIR?

Biz Müslümanlar her konuda olduğu gibi, Allah’ın emri Hac görevini yerine getirdiğimiz Kâbe nin, ne zaman ve kim tarafından yapıldığı konusunda bile, tam anlaşamıyor, Kur’an açıklamasına rağmen, Kur’an’ın bilgilerine inanacağımıza rivayetlerin etkisinde kalıyoruz. Televizyonlarda izlemişsinizdir, hatta kafanız da karışmıştır. Kâbe yi ilk yapanın, Hz. Âdem olduğu anlatılır. İlginçtir bu bilgilerin tamamı rivayetlerde geçer, sorumlu olduğumuz Kur’an’da tek kelime geçemez. Bakın bu konuda neler söyleniyor, önce bu rivayetlere göz atalım, daha sonra sorumlu olduğumuz Kur’an’dan gerçekleri öğrenelim. “İSLAM’DA GENEL GÖRÜŞ OLARAK KÂBE’NİN, İLK OLARAK HZ. ÂDEM TARAFINDAN YAPILDIĞI SÖYLENİR. ANCAK ONDAN GERİYE, SADECE TEMELLERİNİN KALDIĞI, SONRA HZ. ŞİT PEYGAMBER TARAFINDAN YENİDEN İNŞA EDİLDİĞİ VE NUH TUFANI SIRASINDA KUMLARA GÖMÜLDÜĞÜ ANLATILIR. DAHA SONRASINDA, KUR’AN’DA BELİRTİLDİĞİ ÜZERE, HZ İBRAHİM’İN ALLAH’IN EMRİ İLE KÂBE’NİN BULUNDUĞU YERE GİTTİĞİ VE KÂBE’NİN TEMELLERİNİ BULARAK, O

ÖLMÜŞLERİMİZE KUR’AN OKUMAK, KURBAN KESMEK DOĞRU MUDUR?

Sizce Kur’an ölmüşlerimize okunur mu, okunursa faydası olur mu? Bildiğiniz gibi günümüz İslam toplumunda, çok fazla kabul gören ve her ölen yakınlarımızın ardından Kur’an okuruz, ya da okuturuz. Kabir ziyaretlerinde görürsünüz, ölmüş kişinin mezarı başında ona Kur'an okurlar. Bu davranışımız ne kadar doğru. Gelin bu sorumuzu Kur’an'a soralım, bakalım ne cevap verecek. Allah Kur’an'ı neden ve ne amaçla indirdiğini, bakın nasıl açık bir şekilde bizlere bildiriyor. Yasin 70:   DİRİ OLANLARI UYARABİLSİN ve kâfirlere ceza hak olsun diye. ( Bayraktar Bayraklı) Fatır 22:  DİRİLER İLE ÖLÜLER DE BİR OLMAZ. Allah, dilediğine işittirir. SEN, KABİRDE BULUNANLARA İŞİTTİRECEK DEĞİLSİN. (Diyanet meali) Neml 80:  Bil ki SEN ÖLÜLERE İŞİTTİREMEZSİN, arkalarını dönüp giderlerken sağırlara da DAVETİ DUYURAMAZSIN. ( Diyanet vakfı) Aslında bu ayetleri okuyan ve iman ettiğini söyleyen bir Müslüman, Kur’an'ın yaşayan bizler için bir tebliğ, uyarı  HAKKIN YOLUNA DAVETİYE  olduğunu anlayacaktır

SALAT'IN BİR ANLAMININDA, NAMAZ OLMADIĞINI SÖYLEYEN KARDEŞLERİMİZE.

  Bu makalemde sizlerin, üzerinde düşünmenize vesile olmak istediğim konu, Kur’an’da geçen SALAT kelimesi üzerinde olacak. Salat Allah’a dua etmek, toplumun birbirine destek olması ve bizlerin farsça namaz dediğimiz kıyam, rükû ve secde ile yapılan şekilsel bir dua ibadeti anlamlarına gelir. Bu makalemde üzerinde durmak istediğim konu, bazı arkadaşlarımızın kıyam, rükû ve secde ile yaptığımız ibadetin aslında, Kur'an'da geçmediğini iddia ettikleri konusu üzerinde olacak.  Her düşünceye saygılı olurda, hiç bir etki altında kalmadan, derinlemesine Kur’an ayetleri üzerinde düşünürsek, inanıyorum ki en doğru sonuca ulaşabiliriz. Eğer birbirimize saygısız tavırlar içinde olurda, bizim gibi inanmadığı için, karşımızdaki kişiyi dinsizlikle suçlarsak, daha baştan büyük hata yapmış oluruz.  ÖNCE ŞUNU ÇOK AÇIK BİR ŞEKİLDE, YAZIMIN BAŞINDA SÖYLEMEK İSTERİM. ŞU AN KILDIĞIMIZ NAMAZIN AYNISINI, DETAYLARINI KUR’AN’DA ARAMAYALIM, BULAMAYIZ. ÇÜNKÜ ALLAH BU ŞEKLİYLE, YANİ DETAYI İLE NAMAZI KUR’A