Ana içeriğe atla

HAŞR SURESİ 5. AYETİ, LÜTFEN DOĞRU ANLAYALIM. YOKSA PİŞMAN OLANLARIN SAFINDA OLURUZ.


 

Bugünkü makalemin konusu, Haşr suresi 5. ayet olacak. Bu ayete de her zaman yapıldığı gibi, farklı anlamlar verilerek, bu ayette geçen konular ile ilgili Allah detaylı bilgiyi Kur’an da değil, sözlü yoldan Elçisine bildirmiştir. Demek ki her bilgi Kur’an da yazmıyormuş diyerek, Kur’an yetersiz görülmeye çalışılmış ve rivayetler dinin ana unsuru yapılmaya çalışıldığı gibi, O bilgiler olmasaydı Kur’an anlaşılamazdı denmiştir. Böylece Müslüman topluma, rivayet hadisler olmadan Kur’an ı anlayamayacağı düşüncesi, ne yazık ki kabul ettirilmiştir. Bunu söylemek ve inanmak, Allah ın kitabına yapılabilecek en büyük saygısızlıktır, ama farkında bile değiliz. Konumuzla ilgili önce ayeti yazalım.

Haşr 5: HERHANGİ BİR HURMA AĞACINI KESMENİZ YAHUT ONU KÖKLERİ ÜZERİNDE BIRAKMANIZ, HEP ALLAH’IN İZNİYLE VE YOLDAN ÇIKANLARI RÜSVA ETMEK İÇİN OLMUŞTUR. (Bayraktar Bayraklı)

Ayeti tek başına okuduğumuz da, kafanızda bazı sorular oluşuyor ve diyoruz ki, Allah nasıl olur da gereksiz yere ağaç kesmeyi serbest bırakır yada emreder. Bitkiler ve ağaçların, bizler gibi canlı oldukları ve onlarında Allah a secde ettiğini söylüyorsa Kur’an, bu ayette hurma ağacının kesilmesini, farklı amaçla söylemiş olacağı, çok açıktır. Bu ayetin öncesinde bahsedilen konularla birlikte okuduğunuzda, Haşr 5. ayette bahsedilen konu, tamamen açığa çıkıyor ve Allah bizlere bu ayetlerden neyi kast ettiği, neden hurma ağaçlarının kesilebileceğine müsaade ettiği, çok net anlaşılıyor. HATIRLATIRIM ALLAH, HURMA AĞAÇLARINI KESİN EMRİNİ VERMİYOR ONLARA, YAPTIKLARINIZDAN BEN HABERDARIM, BEN İZİN VERMESEYDİM YAPAMAZDINIZ ÜZÜLMEYİN DİYOR. Bu ayeti farklı tercüme eden ve ayeti farklı anlayan bir bilgiyi de paylaşmak isterim.

"Yumuşaklıktan/iyilikten kesmeniz ve ya onu asıllarına uygun ayakta tutmanız(gözetmeniz) Allah ın izniyle ve fasıkları rezil etmeniz içindir. "(Haşr 5)

Bu ayeti bu şekliyle de anlasanız, ayette sizlere düşman olanlara karşı yumuşak ve iyi davranışı keserek, katı davranmanız ya da iyi davranmanız, hepsi Allah ın izniyledir şeklinde anlayabilirsiniz. Bu makalemde genel çoğunluğun tercüme ettiği şekliyle anlamaya çalışalım. Aslında her ikisi de sonuç olarak aynı kapıya çıkacaktır. Yapılan iyilikler ve kötülükler, Allah ın izni olmadan yapılamaz. İsterseniz bu ayetin öncesindeki ayetlere de, genel çoğunluğun anladığı şekliyle birlikte bakalım ki, konuyu daha iyi anlayabilelim.


Haşr 2: Kitap ehlinden inkâr edenleri, ilk sürgünde yurtlarından çıkaran O’dur. SİZ ONLARIN ÇIKACAKLARINI SANMAMIŞTINIZ. ONLAR DA KALELERİNİN, KENDİLERİNİ ALLAH’TAN KORUYACAĞINI SANMIŞLARDI. Ama Allah, onlara beklemedikleri yerden geliverdi. ALLAH, YÜREKLERİNE KORKU SALDI. EVLERİNİ HEM KENDİ ELLERİYLE, HEM DE MÜMİNLERİN ELLERİYLE HARAP EDİYORLARDI. Ey ileriyi görenler, bu olayı değerlendiriniz. (Bayraktar Bayraklı)

Haşr 3: EĞER ALLAH ONLARA SÜRGÜNÜ YAZMAMIŞ OLSAYDI, ELBETTE ONLARI DÜNYADA BAŞKA ŞEKİLDE CEZALANDIRACAKTI. Âhirette de onlar için cehennem azabı vardır. (Bayraktar Bayraklı)

Haşr 4: Bu, onların Allah’a ve Resulüne karşı gelmelerinden dolayıdır. KİM ALLAH’A KARŞI GELİRSE, BİLSİN Kİ, ALLAH’IN CEZALANDIRMASI ÇETİNDİR. (Bayraktar Bayraklı)

Bu ayetlere baktığımızda, Allah a yani onun Elçisine karşı gelen, hatta Müminlere savaş açan, GEÇMİŞTE ALLAH IN KİTABI İLE YETİNMEYİP, ATALARININ RİVAYET DİNİNİ YAŞAYAN Kitap Ehlinden,  inkârcılardan bahsediyor. HAŞ 5. AYETTE BAHSEDİLEN OLAYLARIN, GEÇMİŞ YAŞANMIŞ OLAYLAR OLDUĞU ANLAŞILIYOR. ONUN İÇİN ALLAH MÜMİNLERE, BU AYETLERLE MORAL VERİYOR, HATTA GÜÇLERİNE GÜÇ KATIYOR, SİZLERLEYİM YAPTIKLARINIZDAN HABERİM VAR. BENİM İZNİMLE YAPTINIZ, MESAJINI VERİYOR. Ayetleri anlamaya çalışalım.

Haşr 2. ayete baktığımızda, Allah inkârcı kitap ehlini sürgüne gönderdiğinden bahsediyor. Hatta ayette, inkârcılar sayıca çok olduklarından dolayı, savaşta kendilerine çok güvendikleri için, evlerini kalelerini terk etmemişler ve kendilerini Allah ın koruyacağını sanmışlardı. Hatta siz iman edenler, inkârcıların evlerini terk edip kaçacaklarını sanmamıştınız diyor. Bakın olay yaşanmış, geçmiş ondan sonra iniyor ayetler. ALLAH IN, İNKÂRCILARIN KALBİNE KORKU SALARAK, ONLAR BİZİ YENECEKLER, ÖLDÜRECEKLER KORKUSUYLA EVLERİNİ TERK ETTİKLERİNİ VE KAÇTIKLARINI SÖYLÜYOR. TÜM BU KORKUYU SALIP KAÇMALARINI SAĞLAYANIN DA, ALLAH KENDİSİ OLDUĞUNU BİLDİRİYOR.

Ayetin devamında ise çok önemli bir bilgi veriyor bizlere. Haşr suresi 5. ayette bahsedilen konuyu doğru anlayabilmemiz için ve diyor ki, “EVLERİNİ HEM KENDİ ELLERİYLE, HEM DE MÜMİNLERİN ELLERİYLE HARAP EDİYORLARDI.” Demek ki Allah inkârcılara öyle bir duygu, korku vermiş ki, kimse ele geçiremez yıkamaz dedikleri evlerini, düşmanın eline geçmesin diye kendilerine yıktırdığı gibi, savaşta Müminlerinde savaş esnasında yıkmalarını sağlayan, yine Allah ın takdiri olduğunu söylüyor. Ayetin sonunda da, bu hareketin nedenlerini bizlerin düşünmesini istiyor Allah. RİVAYETLERE SIĞINMADAN DÜŞÜNEN, AKLINI KULLANAN, TÜM GERÇEKLERİ GÖRECEKTİR. Aklını kullanmayanı Allah, pislik içinde bırakacağını bildiriyor. Allah a ve onun kitabına güvenmeyenler, rivayetleri Allah ın emri gibi kabul etmeye çalışanlar, acı ve keder içinde olacaklardır, unutmayalım.

Haşr 3. ayetinde de, Allah inkârcılara hem sürgün hem de bahsedilen cezaları yazmamış olsaydı, elbette onları başka şekilde dünyada cezalandıracağından bahsediyor. YANİ İNKÂRCILARIN SAVAŞTA KARŞILAŞTIĞI TÜM BU ACI GERÇEKLER, ALLAH IN TAKDİRİ VE İSTEMESİ İLE YAPILDIĞINDAN BAHSEDİYOR. İnkârcıların ayrıca, mahşer günü cezalandırılacağı gerçeğini de bizlere bildiriyor. Buradan şunu da anlayabiliriz. Yaptığımız yanlışların cezasını Allah, hem bu dünyada, hem de Ahiret de bizlere verecektir.

Haşr suresi 4. ayetinde de Allah, bu yapılanların nedeni Allah a ve Resulüne karşı gelmeleri adına olduğunu bildiriyor.  Ayetin sonunda da Allah ve Resulüne karşı gelme konusuna açıklık getirerek bakın ne diyor. “KİM ALLAH’A KARŞI GELİRSE BİLSİN Kİ, ALLAH’IN CEZALANDIRMASI ÇETİNDİR.” Demek ki Resul, Allah ın vahyini, mesajını tebliğ ettiğinden dolayı, Resulün tebliğ ettiği vahyi inkâr etmeleri, ALLAH A VE RESULE KARŞI GELMEK OLARAK KABUL EDİLİYOR.

Tüm bu bilgilerden sonra, Haşr suresi 5. ayeti anlamaya çalışalım. Savaş esnasında size saldıranların hurma ağaçlarını kesmeniz, ya da kesmemeniz konusu sizi yanlış düşüncelere yönlendirmesin. Orada yapmış olduğunuz, yanlış gibi algılayacağınız bazı şeyleri Allah, sizlere yaptırmıştır, yani onun izniyle onun onayı ile yapmışsınızdır. Çünkü yaptığınız bu davranışı, isteseydi Allah engelleyebilirdi. Ama engellemedi, izin verdi. Bunun nedenini de Allah ayetin sonunda açıklıyor. TÜM BU YAPILANLAR, YOLDAN SAPMIŞ İNSANLARI RÜSVAH ETMEK, ZOR DURUMDA BIRAKMAK İÇİN OLMUŞTUR DİYEREK, MÜMİNLERE MORAL VERİYOR. ÇÜNKÜ HURMA AĞACI O DEVRİN ARAP TOPLUMUNDA, ÇOK DEĞERLİ MEYVESİ OLAN BİR AĞAÇTI. LÜTFEN BU OLAYI BİRDE, O GÜNKÜ DURUMU HAYAL EDEREK ANLAMAYA ÇALIŞINIZ. ORDUNUN BAŞINDA ALLAH IN ELÇİSİ VAR. ALLAH İSTESEYDİ, TÜM BUNLARIN YAPILMASINI İSTEMEZ, ENGELLERDİ. 

BU KÂFİRLER SAVAŞ BİTTİKTEN, BARIŞ YAPILDIKTAN SONRA, EVLERİNE GERİ DÖNECEKLER VE HİÇ BİR ŞEYİN AYAKTA KALMADIĞINI, TÜM YAPTIKLARININ YERLE YEKSAN OLDUĞUNU GÖRECEKLER. İŞTE ALLAH İNKÂRCILARI, ALLAH IN KİTABINI YETERLİ GÖRMEYİP, BATILA SAPANLARI BÖYLE CEZALANDIRIR.

Hâlbuki Kitap ehlinin, şöyle düşünmeleri gerekirdi. Bu savaşta yenilmiş olsak da, barış-sulh anlaşması yapar evlerimize ve hurma ağaçlarımıza geri döneriz, kendi düzenimize devam ederiz diye düşünmeleri gerekirdi. AMA ALLAH BU DÜŞÜNCELERİ ONLARDAN UZAKLAŞTIRARAK, KENDİ MAL VE MÜLKLERİNİ ÖNCE KENDİLERİNE YOK ETTİRDİ, DAHA SONRADA SAVAŞIN KOŞULLARI GEREĞİ, MÜMİNLER TARAFINDAN YOK EDİLDİ. Allah işte böyle cezalandırır ama bizler bunun farkına bile varamayız.

Dilerim Allah dan, Kur’an gerçeklerinin farkında olan, Allah ın kitabı Kur’an ı yeterli görüp, onun nuru ile aydınlanan, batıl ve rivayetlerden uzak duran ve yalnız Allah a güvenip dayanan, Allah ın azınlık halis kulları arasında oluruz. LÜTFEN UNUTMAYALIM, ALLAH KUR’AN I BİZLERE REHBER, HER ŞEYİN AÇIKLANDIĞI YOL GÖSTERİCİ OLARAK GÖNDERDİYSE VE KUR’AN DAN HESABA ÇEKECEĞİNE HÜKMETTİYSE, ONUN DETAYSIZ VE KUR’AN DIŞI BAZI BİLGİLER OLMADAN ANLAŞILAMAYACAĞINI SÖYLEYEREK, İNKÂRCILARIN SAFINA KATILMAYALIM. İNANIN ÇOK, AMA ÇOK PİŞMAN OLURUZ.

Saygılarımla
Haluk GÜMÜŞTABAK

https://kuranadavet1.wordpress.com/

https://twitter.com/KURANA_DAVET

http://www.hakyolkuran.com/

https://www.facebook.com/Kuranadavet1/

https://hakyolkuran1.blogspot.com/

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

HACER ÜL ESVED TAŞI VE GERÇEKLER.

Bugünkü yazımın konusu, Kâbe yi tavaf ederken elle selamlanan ve kutsallığına inanılan, Hacer’ül Esved taşı hakkında olacaktır. Gelin önce geleneksel İslam’ın, bu konuda kabul ettiği rivayetlere ve inançlarına bakalım kısaca. Bakalım da batıla inandığımızda, bizleri nasıl aklın mantığın ötesinde akıl almaz şeylere nasıl inandırıldığımızı da farkında olalım. Konuyla ilgili erişebildiğim tüm rivayetleri yazıyorum. Ders alabilene ne mutlu. Allah onun için, emin olmadığın bilgilerin ardına düşmeyin, hesabını sorarım diye boşuna uyarmıyor. “RİVAYETE GÖRE, HZ. İBRAHİM, KÂBE’NİN İNŞASINI BİTİRDİKTEN SONRA, OĞLU İSMAİL İLE TAVAFA BAŞLANGIÇ SIRASINI BİLDİRMEK İÇİN: “İSMAİL, BANA BİR TAŞ GETİR DE TAVAFIN NEREDEN BAŞLAYACAĞINI İŞARET EDEYİM” DEDİ. HZ. İSMAİL DE CEBEL-İ KUBEYS’TEN BİR TAŞ ALIP BABASINA VERDİ. O DA TAVAFIN BAŞLAYACAĞI BUGÜNKÜ KÂBE’NİN KÖŞESİNE TAŞI KOYDU.” “RİVAYETE GÖRE İBRAHİM PEYGAMBERİMİZ, BU TAŞI KÂBE NİN KÖŞESİNE YERLEŞTİRMİŞTİR. EBU DAVUD’UN RİVAYET ETTİĞİ BİR HADİSE GÖRE,

İSLAM DİNİNDE, HAREMLİK SELAMLIK VAR MIDIR?

Değerli din kardeşlerim, bizler Kur’an ayetlerini eğer, Allah’ın örnek verdiği diğer ayetlerinden yardım alarak anlamaya çalışmaz da geleneğin, rivayetlerin ve Mezheplerin dayattığı beşeri fıkıh inancının etkisiyle anlamaya çalışırsak, Allah’ın istediğini değil, kendi nefislerimizde yarattığımız dini yaşamış oluruz. Bugünkü makalemin konusu  İSLAM DİNİNDE, HAREMLİK SELAMLIK VAR MIDIR  ve bir kadın evli olmadığı bir erkeklerle beraber aynı ortamda oturamaz mı, bu konuda sizleri Kur’an’ı rehber alarak, düşünmeye davet etmek istiyorum.  Günümüz Mezheplerin, beşeri FIKIH inancının öğretisine baktığımızda, bir kadın evli olmadığı başka bir erkekle aynı ortamda oturamaz, ya da toplu halde bulunamaz şeklinde anlatılır. Bunun detayına girmek istemiyorum, çünkü bizler için beşeri fikirler değil, Allah’ın bizleri sorumlu tutacağına hükmettiği Kur’an önemlidir. Bu konudaki Kur’an ayetlerine bakmadan önce, genel anlamda düşünelim.  Bir kadının yalnız başına dışarı çıkamayacağına dair, bir hüküm v

BATIL VE RİVAYETLERDEN UZAK, KUR’AN’IN EMRETTİĞİ SALATIN, ÖZÜNÜ ANLAYABİLMEK….

  Salat/Namaz konusu İslam toplumunda, en çok konuşulan ama çok fazla fikirlerin, düşünce ve inancın ortaya atıldığı bir konudur. Bildiğiniz gibi günümüzde bizlerin namaz dediğimiz konu, aslında bu isimle Kur’an’da geçmez.  SALAT  diye geçer ama bu kelimenin öyle farklı anlamları da vardır ki, bu gerçek ne yazık ki İslam toplumunda hiç konuşulmaz, hatta her ayette geçen  SALAT  kelimesine, namaz adını verip gerçek anlamından saptırılarak yanlış anlaşılmıştır. Bu konu İslam toplumu tarafından çok fazla tahrif edilmiş ve farklı anlamlara çekilerek topluma anlatılmıştır. Onun için makalem biraz uzun oldu. Sabırla lütfen okuyunuz. Kur’an’da geçen  SALAT  kelimesine direk namaz anlamını verirsek, namazın detaylarını ve bu konudaki emirleri Kur’an’ın başında değil, daha sonra ki ayetlerde indirildiğini görürüz. Kur’an’ın indiriliş, nüzul sırası konusunu da araştırdığınızda net ve güvenilir bir bilgiye ulaşamazsınız. Çünkü farklı sure sıralamaları görürsünüz.  BAKIN SURE DİYORUM, AYET DEĞİL .