Bu makalemde sizlerin, üzerinde düşünmenize vesile olmak istediğim konu, Allah içki yani Alkol ve kumar konusunu Kur’an’da anlatırken, neden özellikle diğer haram saydıklarında olduğu gibi HARAM kelimesini kullanmayıp, bunları kullanan ve kumar oynayanlara neden herhangi bir cezayı hükmetmemiş olabilir, konusu üzerine olacak. Bildiğiniz gibi Allah şarap/alkol ve kumar konusu üzerinde çok durmuş ve bizlerin bu iki illetten uzak durmamızı istemiştir. Allah birçok ayetinde bizlerin düşünmesini, aklını kullanmasını özellikle emrediyor. Düşünmeyen, aklını kullanmayan kullarını da, pislik içinde bırakacağını söylüyor. Hangimiz böyle kötü bir duruma düşmek ister? Şunu da lütfen unutmayalım, Rabbimiz yemin ederek Kur’an’ı bizler için kolaylaştırdığını söylüyor. Onun için bizler kendimizce dini zorlaştırmadan, onu düşünerek anlamaya çalışmalıyız. Konumuza başlamadan önce haram ve günah konusuna açıklık getirmek isterim. Allah bizlerin mutlak uzak durmamız gereken konularda, özellikle HARAM kelimesini kullanmıştır, buna da büyük günahlar dersek yanlış olmaz. Günah, Allah’ın istemediği yasakladığı davranışları, nefsine yenik düşerek zaman zaman yapmak anlamında kullanılır. Hatta bir ayetinde Rabbimiz, büyük günahlardan sakınırsanız, küçük günahlarınızın üstünü örteriz diye bilgi verir.
Alkol ve kumar konusunu Rabbimiz bizlere anlatırken, Bakara 219. Ayetinde genel bir bilgi verir ve derki; Sana alkolü ve kumarı soruyorlar. Her ikisinde büyük bir günah/zarar/kötülük (ism) olduğu gibi, insanlar için bir takım faydalar vardır. Ama her ikisinin günahı/zararı faydasından büyüktür. Ayetteki İsm (إِثْم) , kişiyi sevaptan yani iyiliklerden ve doğal yapısından uzaklaştıran davranış anlamındadır. Dikkat ettiyseniz ayette direk haram kelimesi özellikle kullanılmamış. Şimdide Araf suresi 33. Ayete bakalım, çünkü bu ayet ile bağlantı kurularak alkol ve kumarın haram olduğu söylenmekte.
“DE Kİ: “RABBİM ANCAK AÇIK VE GİZLİ KÖTÜLÜKLERİ, GÜNAHI VE HAKSIZ YERE SINIRI AŞMAYI, HAKKINDA HİÇBİR DELİL İNDİRMEDİĞİ BİR ŞEYİ ALLAH’A ORTAK KOŞMANIZI VE ALLAH HAKKINDA BİLMEDİĞİNİZ ŞEYLERİ SÖYLEMENİZİ HARAM KILMIŞTIR.” (Araf 33)
Bakın bu ayette açık ya da kapalı yapılan bütün kötülükleri, zararlı şeyleri yani ayette geçen kelimesi ile (İSM) leri, HARAM kıldığını söylüyor. Bu durumda bizler alkole ve kumara da haram demeliyiz deniyor. İlk bakışta, haklı bir düşünce diyebiliriz. Hemen şöyle bir soru gelmiyor mu aklınıza? Madem Allah her şeyden nice örnekleri değişik ifadelerle verdik ki anlayasınız diyor, alkol ve kumar konusunda açıkça neden HARAM demiyor da bu ayette bir genelleme yapıyor diyebilir siniz. Sizce bunun nedeni yok diyebilir miyiz? Rabbimiz yenmesini istemediği yiyecekleri sayarken, zinadan, Ribadan, adam öldürmekten, evlenme yasağı olan kişileri sayarken, direk HARAM dediği gibi, isteseydi alkol ve kumar konusunda da derdi. Peki neden dememiş olabilir? Çünkü çok önemli bir konu ve Kur’an’da bu konuda çok önemli uyarılar var. Gelin bu konu üzerinde daha dikkatli birlikte düşünelim.
Maide suresi 90. Ayetinde, “EY İNANANLAR! ALKOL, KUMAR, DİKİLİ TAŞLAR, FAL OKLARI ŞEYTAN İŞİ BİRER PİSLİKTİR. BUNLARDAN KAÇININIZ Kİ KURTULUŞA ERESİNİZ.” “Diyerek biz kullarını uyarmıştır. Yine devamındaki Maide suresi 91. Ayetinde, bu konuya açıklık getirip, bakın bu illetin bizlere nasıl zararlar verdiği konusunda bilgi veriyor. “ŞEYTAN İÇKİ VE KUMAR YOLUYLA ANCAK ARANIZA DÜŞMANLIK VE KİN SOKMAK SİZİ, ALLAH’I ANMAKTAN VE SALATTAN/ NAMAZDAN/DUADAN/İNSANLARIN BİRBİRİNE DESTEK OLUP YARDIM ETMESİNDEN ALIKOYMAK İSTER. ARTIK (BUNLARDAN) VAZGEÇTİNİZ DEĞİL Mİ?”
Sizlere tekrar şunu sormak isterim. Neden Allah bazı konularda kesin hükmünü verip ve açıkça HARAM olduğunu söyleyip, şunu yaparsan şöyle cezalandırılırsın dediği gibi şarap/alkol ve kumar konusunda kesin bir hüküm verip, bunlar HARAMDIR ve cezası da şudur neden dememiş olabilir? GERÇİ GÜNÜMÜZ MEZHEP İNANCI, HER KONUDA OLDUĞU GİBİ, TOPLUMA BUNUN AMACINI, NEDENİNİ ANLATMAK BU YÖNTEMLE İKNA ETMEK YERİNE, HARAM DEYİP İŞİN KOLAYINA KAÇARAK, BUNUN CEZASININDA DAYAK OLDUĞUNU SÖYLEYEBİLMİŞLERDİR. Bizler ne yazık ki din adına düşünme, aklımızı kullanma yeteneğimizi, Kur’an ayetlerini anlayabilmek konusunda çok fazla kullanmamışız. Çok daha kötüsü Allah’ın vahyi Kur’an’ı, imanımızı yaşayabilmek adına yeterli görmemişiz. Böyle olunca da, Allah’ın yemin ederek kolaylaştırdığı dine ilaveler yaparak, zorlaştırmakta bir sakınca görmemişiz.
Kur’an direk neden haram dememiş ama çok ciddi uyarılarda bulunmuş, gelin bunu anlamaya çalışalım. Bunun iki nedeni olduğunu düşünüyorum. BİRİNCİSİ, BİZLERİN İMTİHANI GEREĞİ OLDUĞUNU SÖYLEYEBİLİRİM. Hatta puanı çok yüksek olan imtihanımız gereği diyebiliriz. Çünkü Allah bizleri şu konuda sınıyor; Ben özellikle haram demedim, sakın bunlara yaklaşmayın, sizleri benden uzaklaştırır diye uyardığım halde, acaba hangi kulum nefsine yenik düşmeden, bu tavsiyelerime uyacak diye bizleri imtihan ediyor, sınıyor. Hatırlarsanız Allah bizlere, yarattığı hiçbir canlıya vermediği aklı, düşünmeyi ve özgür iradeyi vermiş. Peki neden işte burası önemli, herhalde boşuna vermiyor.
Allah bizlerin, nasıl bir özellikle yaratıldığımız konusunda Kur’an’da bilgi verirken, neler diyordu hatırlayalım. “TARTIŞMAYA MEYİLLİDİR. ACELECİ TABİATTA YARATILMIŞTIR. ZAYIF YARATILMIŞTIR.” Allah bu özelliklerle yarattığı kulunu biliyor ve ona yardımcı olabilmek içinde, nasıl bir din, nasıl bir rehber şeriat Kur’an gönderdiğini söylüyordu? “ANDOLSUN BİZ, KUR’AN’I DÜŞÜNÜP ÖĞÜT ALMAK İÇİN KOLAYLAŞTIRDIK. VAR MI DÜŞÜNÜP ÖĞÜT ALAN? (Kamer 22) “ANDOLSUN Kİ KUR’AN’I DÜŞÜNÜLSÜN DİYE KOLAYLAŞTIRDIK. DÜŞÜNECEK YOK MU? (Kamer 17) Bu ayetlerden de anlaşılıyor ki Allah, kullarına imtihanlarında yardımcı olmak içinde, öyle bir din göndermiş ki düşünen ve nefsine hâkim olan, imtihanında başarılı olur. Nefsinin esiri olanlarında, ümidini kesmesini istememiş Rabbimiz. Tamamen dışlamamış ve tavsiyelerime uymayan nefsine yenik düşmüş kulum içki içse bile, bu illetten vazgeçmek için, bana dua eder, huzuruma salat yani namazla durmak istediğinde, bakın nasıl dursun diye uyarıyor Nisa 43. ayetinde. “EY İMAN EDENLER! SARHOŞ İKEN NE SÖYLEDİĞİNİZİ BİLİNCEYE KADAR, SALATA/NAMAZA YAKLAŞMA….”
Kur’an’ı yeterli görmeyen, onu anlayabilmek için çaba harcamayanlar, bu ayetin hükmünün nesh olduğunu, yani hükmünün kaldırdığını bile söyleyebilmektedirler. İlginçtir bazı ayetlerin hükmünü, rivayet edilen hadislerin kaldırdığına bile inanan bir din yarattık kendimize, adına da İslam dedik ama hala bu büyük yanlışımızın farkına değiliz. Demek ki Allah, özellikle alkol ve kumar konusunu Kur’an’da bizlere anlatırken eğiterek, sabırla kuluna yaklaşarak bizleri bu iki illetten vazgeçirmeye çalışıyor. Eğe ayetlerinde ALKOL, İÇKİ VE KUMAR haram demiş olsaydı, Nisa suresi 43. Ayetinde, Allah’ın bizlere bu şekilde içki illetinden kurtulamayanlara şefkatle yaklaşmaz, alkol kullanan kişi asla huzuruma durmasın derdi. ONUN İÇİN ALLAH, ALKOLDEN, KUMARDAN VAZGEÇEMEYEN KULLARINA, ALLAH’IN BİR RAHMETİ, KOLAYLIĞI, ŞEFKATİ ADINA ÖZELLİKLE HARAM KELİMESİNİ ALLAH KULLANMIYOR, AMA ÇOK ÖNEMLİ UYARILARDA BULUNUP, BİZLERİ İMTİHAN EDİYOR VE NE DİYORDU? İÇKİ VE KUMAR, ŞEYTAN İŞİ BİR PİSLİKTİR, SİZLERİ ŞEYTAN BU YOLLA BENDEN UZAKLAŞTIRIR DİYE UYARIYORDU. Allah’ın uyarılarını dinleyen, imtihanında yüksek bir not alacak ve dualarına da istediği karşılığı bulacaktır. Lütfen şunu unutmayalım. Alkol ve kumar zararlı ve kötü bir davranıştır, günahtır insanı harama götürür. Affedilmeyecek sonuçları olur.
ÖNCE ŞUNU HATIRLATMAK İSTERİM. ALLAH KUR’AN’DA ÖNCE, İZAH EDİP UYARIP İKNA ETMEYE ÇALIŞIR VE DAHA SONRADA ONU ÖZGÜR İRADESİNE BIRAKIP İMTİHAN EDER. Peki Allah, hiç arzu etmediği alkol ve kumar illetini kullanan kullarına, neden herhangi bir cezaya hükmedip, onları bu illetten vazgeçirmeye çalışmamış olabilir? Daha önce söylediğim gibi, birinci nedeni imtihanımızın gereği demiştim yazımın başında. İkinci ve çok önemli nedeni de, tavsiyelerime uymayıp beni dinlemeyen, bu iki illeti hayatlarından silmeyen kullarım İÇKİ VE KUMARIN ZARARLARINI YAŞAYARAK, BİZZAT CEZALARINI KENDİ ELLERİYLE KENDİLERİNE VEREREK, GÖRMESİNİ İSTEMİŞTİR. Sanırım en acı ve unutulmaz tecrübe bu olsa gerek. Bir söz vardır akıllı bir insan, başkalarının hatalarından, yanlışlarından ders alır o acıyı yaşamaz. Aklını kullanmayan, bu dersi bizzat yaşayarak alır öyle ders alır. Allah’ta bizlere akıl vermiş, Alkolün ve kumarın zararlarını anlatıyor ve diyor ki bizlere; KULUM BU İKİ İLLET SİZLERİ FELAKETE, ACIYA, SEFALETE SÜRÜKLER HASTALIKLARA NEDEN OLUR VAZGEÇİN. Allah’ın uyarısını dinleyen bunlardan ve benzeri zararlı şeylerden uzak durur. Ders almayan, bizzat hayatlarına geçiren zararlarını, acılarını bizzat yaşar AMA O TECRÜBE BİZE, ÇOK PAHALIYA NEDEN OLABİLİR.
Onun için Allah, içki ve kumar konusunda özellikle HARAM kelimesini kullanmayarak, kullarını bu konuda imtihan etmiş ve bu uyarıyı dinlemeyenleri de KENDİLERİNİ, KENDİ ELLERİYLE CEZALANDIRMASINI SAĞLAMIŞTIR. İçki müptelası olanları, mutlaka çok kötü hastalıklar ve sefalet bekliyor ve o hastalıklar ve sefalet sonucunda, nasıl acılar çektiklerine hepimiz şahit oluyoruz. Ya kumar, ondan hiçbir farkı yok. Yıllarca çalışıp biriktirdiklerinin, ailenin rızkının nasıl bir anda yok olup, yuvanın dağıldığını, herhalde söylemeye gerek yok. BUNDAN DAHA KÖTÜ CEZAMI OLUR? İşte Allah böyle aklını kullanmayanı, BİZZAT KENDİSİ TARAFINDA CEZALANDIRIYOR, AMA FARKINDA BİLE OLAMIYORUZ. OLSAKDA İŞ İŞTEN GEÇMİŞ OLABİLİYOR.
Dilerim Allah’ın Kur’an’da yaptığı uyarılarına kulak verip, onu dikkatle düşünerek anlamaya çalışıp, hayatlarımıza geçiren, Allah’ın halis kulları arasında oluruz.
Saygılarımla
Haluk GÜMÜŞTABAK
https://kuranadavet1.wordpress.com/
https://twitter.com/KURANA_DAVET
https://www.facebook.com/Kuranadavet1/
https://hakyolkuran1.blogspot.com/
Yorumlar
Yorum Gönder