Ana içeriğe atla

ÖN YARGILARIMIZDAN KURTULMADIĞIMIZ SÜRECE, GERÇEK DOĞRULARLA BULUŞMAMIZ, MÜMKÜN OLMAYACAKTIR.


 


Yaşantımızda bizleri ön yargılarımız, çok fazla etkiler. Ön yargılarımızdan kurtulabildiğimiz ölçüde, kararlarımızda daha doğru sonuçlar alırız. Aslında hepimiz önceden bildiğimiz ve karşılaştığımız her olayda, kısmen de olsa ön yargılı davranırız. Görsel ve yazılı basın bu ön yargımızı etkilediği gibi, aileden ve çevremizden öğrendiklerimizde, ön yargılarımızın oluşmasında etkilidir. Bakın bizlerin doğru kararlar vermesini etkileyen, hatta yanlış bilgileri doğru gibi görmemizi sağlayan bu ön yargıyı, nasıl tarif ediyorlar önce ona bakalım.

“ÖNYARGI İNSANLARIN GRUPLARA, NESNELERE, İDEOLOJİK FİKİRLERE VE DİĞER İNSANLARA KARŞI ÖNCEDEN BELİRLEDİĞİ DÜŞÜNCE VE TUTUMDUR. Önyargılar genellikle olumsuz olmakla birlikte, herhangi bir şeye NEDENSİZCE BELİRLEDİĞİNİZ OLUMLU TAVIR DA ÖNYARGIYA DÂHİLDİR. Ayrıca toplumlar da basmakalıp inançları ve ayrımcı tutumlarıyla önyargılara sahip olabilirler. Her toplumun belli başlı inançları, önyargıları ve klişeleri, yani uzun süre kullanılmış ancak zamanla etkisini yitirmiş olan ifade, fikirleri vardır. Bu önyargılar ise toplumda geçmişten gelen belli klişelerin oturması ve bu klişelerin sürekli olarak yeni nesillere aktarılarak toplumun genel bakışı haline gelmesiyle oluşur. BÖYLECE TOPLUM DA, GENEL BİR YARGI MEYDANA GELMİŞ OLUR. ÖN YARGILAR HEM KİŞİNİN KENDİSİNE, HEMDE KARŞISINDAKİ İNSANA ZARAR VEREBİLİR. HERHANGİ BİR KONUDA DOĞRU KARARLAR VEREBİLMEK İÇİN, ÖNCE ÖN YARGILARIMIZDAN KURTULMALIYIZ.”

Bu açıklamalardan sonra, şunu sanırım açıkça söyleyebiliriz. HERHANGİ BİR KONUDA KARAR VERMEDEN ÖNCE, O KONUYLA İLGİLİ ÖNCE ÖNYARGILARIMIZDAN KURTULMALIYIZ. Bunu yapabildiğimiz ölçüde, kararlarımızı da doğru vereceğimizden hiç şüphe yok. İslam’ı anlama ve yaşama konusunda da önyargılarımızdan kurtulabiliyorsak, ALLAH’IN EMRETTİĞİ DİNİ İSLAM’I, KESİNLİKLE DOĞRU ANLAYABİLİRİZÇünkü din adına, ailemizden ya da çevremizden bizleri etkileyen, okadar çok ön yargılarımız var ki, bu ön yargılar bizlerin Kur’an’ı doğru anlamamızı engellediği gibi, Allah’ın emrettiklerinin tam tersi düşünceleri de, doğru gibi görmemizi sağlıyor. 

Ön yargı konusu, bizlerin İslam’ı yanlış anlamamızı sağladığı gibi, kişiler hakkında da yanlış izlenimler edinmemize neden oluyor. Hiç tanımadığımız, doğruluğundan zerre kadar emin olmadığımız kişiler hakkında anlatılanları hiç düşünmeden, sorgulamadan doğru ya da yanlış kabul etmemiz, BİZLERDE O KİŞİ HAKKINDA OLUMLU YA DA TAM TERSİ, OLUMSUZ ÖN YARGILARA SAHİP OLMAMIZA NEDEN OLUYOR. Bunlarda bizlerin doğruyu yanlış, yanlışı doğru algılamamıza neden olabiliyor. Bazen doğru olduğunu düşündüğümüz konularda ön yargılarımızı kırıp, araştırmalar yaptığımızda düşüncemizin ve inancımızın yanlış olduğunu anlarız. Ya araştırmasaydım ne olurdu halim, diye hayıflandığımız çok olur. ONUN İÇİNDİRKİ ÖZELLİKLE İNANCIMIZ KONUSUNDA, ASLA ÖN YARGILI OLMAYIP, BİZLERE ÖĞRETİLENLERİN ETKİSİNDE KALMADAN, İMANIMIZI RİSKE ATMADAN, ALLAH’IN SORUMLU TUTTUĞU KUR’AN’ DAN ARAŞTIRMALI VE YANLIŞ ÖN YARGILARIMIZDAN KUR’AN İLE KURTULMALIYIZ . ALLAH’IN SINIRLARI KUR’AN İLE ÇİZİLMİŞTİR. KUR’AN’IN SINIRLARINI AŞTIĞIMIZ HER AN, DİN ADINA ANLATILAN TÜM GERÇEKLERE, ÖN YARGILI OLMAMIZ, HATTA DOĞRULARI YANLIŞ ZANNETMEMİZ KAÇINILMAZ OLACAKTIR.

tekrar hatırlatmak isterim, din yalnız Kur’an dır, lütfen önce bu gerçeği kabul edelim. Beşeri sözlerin, rivayetlerin, geleneğin, mezhep anlayışının din olmadığını, bunların kişiye ait olduğunu, hatta yüzlerce yıl öncesinden rivayetler yoluyla nakledilen bilgilerin, isnat ettiğimiz kişiye ait olup olmadığını dahi bilemeyiz. TÜM BU BİLGİLER, ANLATILAN BU RİVAYETLER, BİZLERDE ÖN YARGI OLUŞTURUYOR. ÖN YARGILARIMIZA TERS DÜŞEN, BELKİDE DOĞRU BİLGİYE, HEMEN KARŞI ÇIKMAMIZA NEDEN OLUYOR. ONUN İÇİNDİR Kİ ALLAH NAHL SURESİ 98. AYETİNDE, KUR’AN’I OKUMAYA BAŞLAMADAN ÖNCE, KAFANIZDAKİ DOĞRULUĞUNDAN EMİN OLAMAYACAĞINIZ SÖZLERDEN, BİLGİLERDEN, TÜM ÖN YARGILADAN ÖNCE KURTULUN, ONDAN SONRA YALNIZ ALLAH’A GÜVENEREK, ONA DAYANARAK KUR’AN’I OKUMAYA, ANLAMAYA BAŞLAYIN DİYOR.

Buradan da anlıyoruz ki, İslam’ı doğru anlayabilmemiz için, önce bizlere din adına öğretilen beşeri tüm ÖN YARGILARIMIZDAN KURTULMALIYIZ. Bunu yapamıyorsak, İslam’ı doğru yaşamamız, Kur’an’ı doğru anlamamız asla mümkün olmayacaktır. Ön yargılı olmak bizleri gerçeklerden uzaklaştırır, çünkü ön yargı peşin hükümdür. PEŞİN HÜKÜMLÜ OLMAK, GERÇEKLERİN ÖNÜNE SET ÇEKMEKTİR. Ön yargı, özgür düşüncenin önünde engel olduğu için, insanların doğruyla buluşmasına mani olur.

Bu dünyaya hepimizin, imtihan için geldiğini Allah söylüyor. Bu durumda bizler, nereden imtihan olduğumuz gerçeğini asla unutmayalım. ALLAH SİZLERİ KUR’AN’DAN İMTİHAN EDİYORUM DİYORSA, BİZLERE DİN ADINA ANLATILAN VE BİZLERİN BU KONULARDA ÖN YARGIMIZIN  OLUŞMASINA NEDEN OLAN, KİŞİLERİN KENDİ İMTİHANLARINA AİT OLAN SÖZLERE/HADİSLERE GÖRE DEĞİL, EN GARANTİ EN DOĞRU OLAN BİLGİ, KAYNAK OLAN KUR’AN’A GÖRE İMTİHANIMIZI YAŞAMALI VE ÖN YARGIMIZDAN KUR’AN İLE KURTULMALIYIZ. LÜTFEN UNUTMAYALIM, ALLAH’IN ELÇİSİ ÜMMİYDİ VE HİÇ BİR İNANCIN ETKİSİNDE KALMADAN, ONLARA İNANMADAN ÖNYARGISIZ YALNIZ KUR’AN’A TABİ OLMUŞ VE ÜMMETİNE YALNIZ KUR’AN İLE HÜKMETMİŞTİR.

İnsanlar beşerdir her zaman şaşar, ama şaşmayan yalnız Allah’tır. İmanımız adına bizlerin üzerinde, ön yargı oluşturmak isteyenlere izin vermeyelim, din adına her anlatılanı Kur’an ile sorgulayalım. Çünkü imtihan olduğumuz kitabın Allah, Kur’an olduğunu söylüyor. Hangimiz okullarda okurken, imtihanda soruların çıkmayacağı kitaba çalışırız? Elbette hiç birimiz. Bu durumda bizleri Allah ile aldatanlara değil, Alah’a güveneim ve sorumlu tutacağına hükmettiği Kur’an’a çalışalım.  HERKES KENDİ İMTİHANINI YAŞAR. YANLIŞ YAPAN HESABINI ALLAH’A VERECEKTİR.  HESAP SORAN YARGILAYAN, YALNIZ ALLAH’TIR, HİÇ KİMSEYİ BİZLER YARGILAYAMAYIZ. Allah kimin en doğru yolda gittiğini yalnız ben bilirim diyorsa, bizler hiç kimsenin inancı, dini hakkında emin olamayacağımız yorumlar yapmayalım, onlar hakkında söylenen iyi ya da kötü sözlerin etkisiyle, ÖN YARGILAR KENDİMİZDE OLUŞTURMAYALIM VE O KİŞİLERİ DİNSİZ, YA DA ALLAH DOSTU İLAN ETMEYELİM.  Bunu yapmak isteyenlere de, doğrusunu Allah bilir, en adaletli yargıç Allah’tır diyerek, bizlerin üzerinde ön yargı oluşturmaya çalışanların tuzağına düşmeyelim.

DİLERİM ALLAH’TAN HER KONUDA,  TÜM ON YARGILARDAN UZAK, GERÇEKLERİN ARAYIŞINDA OLAN, ALLAH’IN HALİS KULLARINDAN OLURUZ.

Saygılarımla
Haluk GÜMÜŞTABAK

https://kuranadavet1.wordpress.com/

https://twitter.com/KURANA_DAVET

http://www.hakyolkuran.com/

https://www.facebook.com/Kuranadavet1/

https://hakyolkuran1.blogspot.com/

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

KABEYİ İLK KİM YAPMIŞTIR?

Biz Müslümanlar her konuda olduğu gibi, Allah’ın emri Hac görevini yerine getirdiğimiz Kâbe nin, ne zaman ve kim tarafından yapıldığı konusunda bile, tam anlaşamıyor, Kur’an açıklamasına rağmen, Kur’an’ın bilgilerine inanacağımıza rivayetlerin etkisinde kalıyoruz. Televizyonlarda izlemişsinizdir, hatta kafanız da karışmıştır. Kâbe yi ilk yapanın, Hz. Âdem olduğu anlatılır. İlginçtir bu bilgilerin tamamı rivayetlerde geçer, sorumlu olduğumuz Kur’an’da tek kelime geçemez. Bakın bu konuda neler söyleniyor, önce bu rivayetlere göz atalım, daha sonra sorumlu olduğumuz Kur’an’dan gerçekleri öğrenelim. “İSLAM’DA GENEL GÖRÜŞ OLARAK KÂBE’NİN, İLK OLARAK HZ. ÂDEM TARAFINDAN YAPILDIĞI SÖYLENİR. ANCAK ONDAN GERİYE, SADECE TEMELLERİNİN KALDIĞI, SONRA HZ. ŞİT PEYGAMBER TARAFINDAN YENİDEN İNŞA EDİLDİĞİ VE NUH TUFANI SIRASINDA KUMLARA GÖMÜLDÜĞÜ ANLATILIR. DAHA SONRASINDA, KUR’AN’DA BELİRTİLDİĞİ ÜZERE, HZ İBRAHİM’İN ALLAH’IN EMRİ İLE KÂBE’NİN BULUNDUĞU YERE GİTTİĞİ VE KÂBE’NİN TEMELLERİNİ BULARAK, O

ÖLMÜŞLERİMİZE KUR’AN OKUMAK, KURBAN KESMEK DOĞRU MUDUR?

Sizce Kur’an ölmüşlerimize okunur mu, okunursa faydası olur mu? Bildiğiniz gibi günümüz İslam toplumunda, çok fazla kabul gören ve her ölen yakınlarımızın ardından Kur’an okuruz, ya da okuturuz. Kabir ziyaretlerinde görürsünüz, ölmüş kişinin mezarı başında ona Kur'an okurlar. Bu davranışımız ne kadar doğru. Gelin bu sorumuzu Kur’an'a soralım, bakalım ne cevap verecek. Allah Kur’an'ı neden ve ne amaçla indirdiğini, bakın nasıl açık bir şekilde bizlere bildiriyor. Yasin 70:   DİRİ OLANLARI UYARABİLSİN ve kâfirlere ceza hak olsun diye. ( Bayraktar Bayraklı) Fatır 22:  DİRİLER İLE ÖLÜLER DE BİR OLMAZ. Allah, dilediğine işittirir. SEN, KABİRDE BULUNANLARA İŞİTTİRECEK DEĞİLSİN. (Diyanet meali) Neml 80:  Bil ki SEN ÖLÜLERE İŞİTTİREMEZSİN, arkalarını dönüp giderlerken sağırlara da DAVETİ DUYURAMAZSIN. ( Diyanet vakfı) Aslında bu ayetleri okuyan ve iman ettiğini söyleyen bir Müslüman, Kur’an'ın yaşayan bizler için bir tebliğ, uyarı  HAKKIN YOLUNA DAVETİYE  olduğunu anlayacaktır

SALAT'IN BİR ANLAMININDA, NAMAZ OLMADIĞINI SÖYLEYEN KARDEŞLERİMİZE.

  Bu makalemde sizlerin, üzerinde düşünmenize vesile olmak istediğim konu, Kur’an’da geçen SALAT kelimesi üzerinde olacak. Salat Allah’a dua etmek, toplumun birbirine destek olması ve bizlerin farsça namaz dediğimiz kıyam, rükû ve secde ile yapılan şekilsel bir dua ibadeti anlamlarına gelir. Bu makalemde üzerinde durmak istediğim konu, bazı arkadaşlarımızın kıyam, rükû ve secde ile yaptığımız ibadetin aslında, Kur'an'da geçmediğini iddia ettikleri konusu üzerinde olacak.  Her düşünceye saygılı olurda, hiç bir etki altında kalmadan, derinlemesine Kur’an ayetleri üzerinde düşünürsek, inanıyorum ki en doğru sonuca ulaşabiliriz. Eğer birbirimize saygısız tavırlar içinde olurda, bizim gibi inanmadığı için, karşımızdaki kişiyi dinsizlikle suçlarsak, daha baştan büyük hata yapmış oluruz.  ÖNCE ŞUNU ÇOK AÇIK BİR ŞEKİLDE, YAZIMIN BAŞINDA SÖYLEMEK İSTERİM. ŞU AN KILDIĞIMIZ NAMAZIN AYNISINI, DETAYLARINI KUR’AN’DA ARAMAYALIM, BULAMAYIZ. ÇÜNKÜ ALLAH BU ŞEKLİYLE, YANİ DETAYI İLE NAMAZI KUR’A