Ana içeriğe atla

KUR'AN I NASIL OKUMALIYIZ?






Kur’an’ı nasıl okumalıyız sorusuna, doğru bir cevap bulabilmemiz için, önce Kur’an’ın indiriliş gayesini de doğru anlamamız gerekir. Allah Kur’an’ın indiriliş amacını anlatırken, bizlere yol gösterici bir öğüt, eğriyi doğrudan ayıran FURKAN, karanlıktan aydınlığa çıkartan bir nur ve doğruyu bulmak için uyarıcı bir rehber, Allah’ın bizlere mesajı olduğunu söyler. Önce şuna karar vermeliyiz, biz Kur’an’ı anlamak ve hayatımıza geçirmek için mi okumalıyız, yoksa anlamını bilmesek de okuyalım, Allah sevabını yazar düşüncesiyle mi okumalıyız?

Kur’an’ı nasıl okumamız gerektiğini elbette Rabbimiz açıklar ve Müzzemmil 4. ayetinde Kur’an tertil üzere, yani ı YAVAŞ YAVAŞ okunmasını ister bizlerden. Bunun nedeni de ayetlerin üzerinde düşünmek ve anlatılmak isteneni idrak edebilmek, anlamak içindir. Aynı uyarıyı İsra 106. ayetinde de yaparak, ayetleri SİNDİRE SİNDİRE okunması gerektiğini bildirir. Yine Kur’an ayetleri üzerinde, mutlaka düşünülmesi uyarısını yapar. Çünkü Kur’an bizlere tebliğdir, uyarıdır, mesajdır. BU UYARILARIN, MESAJIN MAHİYETİNİ, ÖZÜNÜ ANCAK DÜŞÜNEREK, ANLADIĞIMIZ DİLDEN OKUDUĞUMUZDA ANLAYABİLİRİZ. Eğer anladığımız dilden okumuyorsak, Kur’an’ı bizler tebliğ almamışız demektir.

Bu bilgiler ışığında düşündüğümüzde, Kur’an nasıl bir kitaptır? Çünkü Allah, Yasin 69. ayetinde Resulünden bahsederek,  BİZ ONA ŞİİR ÖĞRETMEDİK, apaçık bir öğüt indirdik diyor. Acaba neden şiir indirmedik diyor olabilir, bunu hiç düşündünüz mü? Çünkü şiirde zengin semboller, ritimli sözler vardır. Seslerin uyumuyla, ortaya duygu ve nefse hitap eden bir anlatım biçimi ortaya çıkar. Şiir bir olayı ya da düşünceyi, normalin dışında, sıradan olmayan bir şekilde ifade etme sanatıdır. Bu yöntemle insanları, gerçeklerden bir an uzaklaştırabilirsiniz. Ama Rabbimiz özellikle bunu vurguluyor ve diyor ki, SİZE ŞİİR İNDİRMEDİK. Peki, nasıl bir tebliğ, uyarı gönderdi? Baktığımızda Kur’an’ın NESİR, YANİ DÜZ YAZI olduğunu görüyoruz. Nesrin en küçük birimi, yani cümlesi tek başına bir anlam ifade eder. Bakın burası çok önemli. Kur’an’da nesir yazıdır ve tek bir cümlesi bile, tek başına bir hüküm ve anlamı vardır ve sözleri süslenmediği için açık ve nettir özellikle akla hitap eder. Bu tür yazılarla bilgi verilir ve istenen konu, bu yolla daha açık anlatılır. Bir başka deyişle, tüm okullarda ilim tahsil edilen kitaplarda nesir, yani düz yazıdır. BU TÜR YAZILAR, DÜŞÜNMEYE MÜSAİT BİLGİLER VERİR.

Bugün Kur’an’ı bizler, nasıl okuyoruz konusuna gelince. Kur’an’ın bizlere öğüt vereceğine, yol göstereceğine ve düşünerek ufkumuzu açacağına inanıyorsak, Kur’an’ı kesinlikle anladığımız dilden okumamız gerekir. Eğer bunu yapmıyorsak, gerçek amacına göre Kur’an’ı okumuyoruz ve ondan faydalanamıyoruz demektir. Günümüzde bizler, anlamını bilmesen de oku, Allah sevap yazar mantığına inandırıldığımız için, Kur’an’ın rehberliğinden de elbette faydalanamıyoruz. ASLINDA BİZLERİN GENEL ÇOĞUNLUĞU KUR’AN’I OKUMUYOR SESLENDİRİYORUZOkuma kelimesinin anlamı, yazılı bir metnin içeriğini, iletmek istediği şeyleri öğrenmek anlamındadır. Anlamını bilmeden, bir makama göre okuyorsak, bizler okuduğumuz metnin ne anlattığını anlamıyorsak, aslında bizler Kur’an’ı okumuyor, seslendiriyoruz demektir. Bu açığımızı, yanlışımızı görenler, bizleri Allah ile aldatmanın kolay yolunu bulmuşlar ve Kur’an’ı anlayarak okumamamız içinde, her şeyi yapmışlar ve yapıyorlar. KUR’AN RAMAZAN AYINDA İNDİRİLMEYE BAŞLANDI, ONUN İÇİN ÖZELLİKLE BU AYDA BİZLER, KULAKTAN DUYMA ÖĞRETİLERİ UNUTUP, LÜTFEN KUR’AN’I TARAFSIZ ANLAYARAK VE ÜZERİNDE DÜŞÜNEREK OKUYALIM.

Kur’an’ı anlamadığımız dilden okurken, kulağa hoş gelecek okuma yöntemlerini geliştirerek, toplumu anlamadan Kur’an’ı okumaya teşvik etmişlerdir. KIRAAT VE TECVİDLİ OKUMA adı altında, Kur’an ayetlerini kulağa hoş gelecek bir makamla okunması sağlanmış ve böylece kulaklara ve duyguya hitap edilmiştir. Hâlbuki Allah biz Elçimize şiir indirmedik derken, ayetlerin salt açık anlamlarının, düşünerek anlaşılmasını istediği anlatılmıştı. KUR’AN’IN OKUMA USULÜNÜ DE KUR’AN AÇIKLANMIŞTIR VE TERTİL İLE YANİ YAVAŞ YAVAŞ, TANE TANE, DÜŞÜNEREK OKUNMASI İSTENMİŞTİR. (Müzzemil 4. ayet)Bunun nedeni de üzerinde düşünerek, ayetlerin anlaşılmasını sağlamak adınadır.

Tecvid konusu ise Kur’an’a göre riskli ve tehlikelidir. Çünkü Tecvid bir şeyi güzel yapma ve süslemek demektir. Tıpkı Allah’ın sizlere şiir indirmedik dediği gibiKUR’AN’IN AYETLERİNİN, SÜSLENMEYE İHTİYACI YOKTUR. Çünkü ayetlerin manası, Arapça kelimelerde değil, anlamındadır. Süsleme-güzelleştirme, dikkat çekmeyen normal şeyler için yapılır. Ne yazık ki bu yöntem özellikle kullanılarak, anlamını bilmeden okumaya teşvik edilmiştir. Böylece kulağa ve nefsimize hitap etmesi sağlanmış, hatta bu konuda yarışmalar düzenlenmiştir. Müslümanlar bundan o kadar etkilenmiştir ki, Kur’an Arapça okunurken, ne anlattığını bilmedikleri halde, duygulanıp ağladıklarını görürsünüz. HÂLBUKİ KUR’AN ANLAŞILMASI, ÜZERİNDE DÜŞÜNÜLMESİ, HAYATA GEÇİRİLMESİ GEREKEN, ALLAH’IN BİZLERE BİR TEBLİĞİDİR, UYARISIDIR. 

Hepimiz bazı yabancı şarkıları severek dinleriz, hem de anlamını hiç bilmeden. Belki de sözlerin anlamını bilsek, hiç dinlemeye biliriz. Ama makam ve melodi sevdiğimiz ritimle birleşince, çok hoşumuza gider. Allah’ın ayetleri kulağımıza hoş gelen bir nida, bir makam eşliğinde sunulduğunda, bizlere gereken faydayı sağlayacağını söyleyemeyiz. Onun içindir ki Allah anlayarak, bilerek ve düşünerek iman edin ki, sizleri Allah ile aldatan çıkmasın diye uyarır bizleri. Bazı kişiler, anlamını bilmeden dinlediğimiz yabancı parçaları nasıl dinliyorsak, Kur’an’ı da anlamını bilmeden dinleyebiliriz diyerek yanlışı hak, doğru gibi gösterme çabasında olabiliyorlar. Allah’ın nuru Kur’an ile lütfen mantıksız örnekleri karşılaştırmayalım, KENDİMİZİ KANDIRIRIZ. Unutmayalım bizlerin imtihanı Kur’an’dan. Okulda okurken, sizlere bilmediğiniz bir dilde bir kitap verseler, sizi bu kitaptan imtihan edeceğiz deseler ne dersiniz? Sanırım gülüp geçersiniz. Ama her ne dense iş Kur’an’a gelince bu tepkiyi göstermiyoruz. Bakın Allah Kur’an’ı ne için gönderdiğini söylüyor. “HÂLÂ KUR’AN’I DÜŞÜNÜP, ANLAMAYA ÇALIŞMIYORLAR MI?” (Nisa 82)

Size sorsam ve desem ki, Kur’an’ı anlamadığınız bir dilden tecvitli okuduğunuzda, yukarıdaki ayetin hükmünü yerine getirebilir misiniz? Elbette hayır. Çünkü anlamını bilmeden okursanız, asla ayetler üzerinde düşünemezsiniz. TEBLİĞİ, MESAJI ALAMAZSINIZ.  Belki duygularınıza hitap edebilir bu okuma şekli. İstediğiniz kadar kelimeleri makamla, sözcüklerle süsleyiniz, Kur’an’ın indiriliş ve bizlerin Kur’an’ı okuma gayesine, amacına uygun düşmez böyle okumak. BU TÜR KUR’AN OKUMA ŞEKLİ, ALLAH’IN RESULÜNÜN DEVRİNDE OLMAYIP, ÇOK DAHA SONRALARI ORTAYA ÇIKMIŞTIR, ONU DA HATIRLATMAK İSTERİM.  Şunu da düşünmenizi rica ediyorum sizlerden. Kur’an’ı Arapçasından okurken, tecvitli okumayı önerenler, acaba Türkçesinden okunduğunda, bunu neden önermemişlerdir? Bunu yapmaya kalktığınızda sözlerin, anlamlarının nasıl farklılaştığını ve hoş bir görünüm olmadığını göreceksiniz. İsterseniz deneyiniz.

Değerli din kardeşlerim, Kur’an’ın muhatabı, bizzat her Müslüman’ın kendisidir. Elbette Kur’an tüm insanlığa indirilmiştir. Ama herkes kendisinden sorumlu olduğu için, muhatap bizzat kendimiz olduğunu, anlayarak-düşünerek okuduğumuzda anlıyoruz. Lütfen unutmayalım, İSLAM DİNİNDE, RUHBAN SINIFI OLMADIĞINI ALLAH SÖYLÜYOR. Bu durumda çok daha net anlaşılıyor ki, her Müslüman Kur’an’ı bizzat kendisine indirilmiş düşüncesinden hareket ederek, önce kendi çabasıyla anlamaya çalışmalıdır. Çaba, gayret bizden yardım Allah’tan. Daha sonra elbette her kaynaktan, yada kişiden istifade edebiliriz. İLK ÖNCE KUR’AN’A MÜRACAAT ETMEMİZ, KONUN ÖZÜNÜ ANLAMAMIZ, DAHA SONRA ALACAĞIMIZ BİLGİLER İÇİNDEN, YANLIŞ OLANLARI AYIRMAMIZA YARDIMCI OLACAKTIR.

Kur’an, Allah’ın bizleri sorumlu tutacağına hükmettiği uyarı ve tebliğidir. Onu anlayarak ve düşünerek okumayan, inancını ve imanını birilerine emanet eder. ÖYLE OLUNCADA, HİÇ BİR ZAMAN DOĞRU YOLDA GİTTİĞİNDEN, YANİ İMANINDAN EMİN OLAMAZ. EMİN OLMAK İSTİYORSAK, ALLAH’IN İPİNE SARILMALIYIZ. Hesabın görüleceği O çetin gün, imanlarını birilerine teslim edenlerin, üzücü bir sürprizle karşılaşma ihtimali yüksektir. Gelin emin olmadığımız bilgilere değil, Allah’ın sorumlu tutacağına hükmettiği, Kur’an’ın ipine sarılalım ve onu bizzat anlayarak, düşünerek okuyalım. Bu yolu izleyene Allah, yardım edeceğini ve gönül gözünü açacağını bildiriyor. Böylece Allah’ın tebliğini ilk elden alalım ki, imanımızdan emin olabilelim. Dilerim cümlemiz emanetimizi teslim etmeden, hakka batıl karıştırmayan, Allah’ın ipi Kur’an’a sarılan ve onun sınırlarını aşmayan, ALLAH’IN AZINLIK HALİS KULLARINDAN OLURUZ.

Saygılarımla  

Haluk GÜMÜŞTABAK

https://kuranadavet1.wordpress.com/

https://twitter.com/KURANA_DAVET

http://www.hakyolkuran.com/

https://www.facebook.com/Kuranadavet1/

https://hakyolkuran1.blogspot.com/

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

KABEYİ İLK KİM YAPMIŞTIR?

Biz Müslümanlar her konuda olduğu gibi, Allah’ın emri Hac görevini yerine getirdiğimiz Kâbe nin, ne zaman ve kim tarafından yapıldığı konusunda bile, tam anlaşamıyor, Kur’an açıklamasına rağmen, Kur’an’ın bilgilerine inanacağımıza rivayetlerin etkisinde kalıyoruz. Televizyonlarda izlemişsinizdir, hatta kafanız da karışmıştır. Kâbe yi ilk yapanın, Hz. Âdem olduğu anlatılır. İlginçtir bu bilgilerin tamamı rivayetlerde geçer, sorumlu olduğumuz Kur’an’da tek kelime geçemez. Bakın bu konuda neler söyleniyor, önce bu rivayetlere göz atalım, daha sonra sorumlu olduğumuz Kur’an’dan gerçekleri öğrenelim. “İSLAM’DA GENEL GÖRÜŞ OLARAK KÂBE’NİN, İLK OLARAK HZ. ÂDEM TARAFINDAN YAPILDIĞI SÖYLENİR. ANCAK ONDAN GERİYE, SADECE TEMELLERİNİN KALDIĞI, SONRA HZ. ŞİT PEYGAMBER TARAFINDAN YENİDEN İNŞA EDİLDİĞİ VE NUH TUFANI SIRASINDA KUMLARA GÖMÜLDÜĞÜ ANLATILIR. DAHA SONRASINDA, KUR’AN’DA BELİRTİLDİĞİ ÜZERE, HZ İBRAHİM’İN ALLAH’IN EMRİ İLE KÂBE’NİN BULUNDUĞU YERE GİTTİĞİ VE KÂBE’NİN TEMELLERİNİ BULARAK, O

ÖLMÜŞLERİMİZE KUR’AN OKUMAK, KURBAN KESMEK DOĞRU MUDUR?

Sizce Kur’an ölmüşlerimize okunur mu, okunursa faydası olur mu? Bildiğiniz gibi günümüz İslam toplumunda, çok fazla kabul gören ve her ölen yakınlarımızın ardından Kur’an okuruz, ya da okuturuz. Kabir ziyaretlerinde görürsünüz, ölmüş kişinin mezarı başında ona Kur'an okurlar. Bu davranışımız ne kadar doğru. Gelin bu sorumuzu Kur’an'a soralım, bakalım ne cevap verecek. Allah Kur’an'ı neden ve ne amaçla indirdiğini, bakın nasıl açık bir şekilde bizlere bildiriyor. Yasin 70:   DİRİ OLANLARI UYARABİLSİN ve kâfirlere ceza hak olsun diye. ( Bayraktar Bayraklı) Fatır 22:  DİRİLER İLE ÖLÜLER DE BİR OLMAZ. Allah, dilediğine işittirir. SEN, KABİRDE BULUNANLARA İŞİTTİRECEK DEĞİLSİN. (Diyanet meali) Neml 80:  Bil ki SEN ÖLÜLERE İŞİTTİREMEZSİN, arkalarını dönüp giderlerken sağırlara da DAVETİ DUYURAMAZSIN. ( Diyanet vakfı) Aslında bu ayetleri okuyan ve iman ettiğini söyleyen bir Müslüman, Kur’an'ın yaşayan bizler için bir tebliğ, uyarı  HAKKIN YOLUNA DAVETİYE  olduğunu anlayacaktır

SALAT'IN BİR ANLAMININDA, NAMAZ OLMADIĞINI SÖYLEYEN KARDEŞLERİMİZE.

  Bu makalemde sizlerin, üzerinde düşünmenize vesile olmak istediğim konu, Kur’an’da geçen SALAT kelimesi üzerinde olacak. Salat Allah’a dua etmek, toplumun birbirine destek olması ve bizlerin farsça namaz dediğimiz kıyam, rükû ve secde ile yapılan şekilsel bir dua ibadeti anlamlarına gelir. Bu makalemde üzerinde durmak istediğim konu, bazı arkadaşlarımızın kıyam, rükû ve secde ile yaptığımız ibadetin aslında, Kur'an'da geçmediğini iddia ettikleri konusu üzerinde olacak.  Her düşünceye saygılı olurda, hiç bir etki altında kalmadan, derinlemesine Kur’an ayetleri üzerinde düşünürsek, inanıyorum ki en doğru sonuca ulaşabiliriz. Eğer birbirimize saygısız tavırlar içinde olurda, bizim gibi inanmadığı için, karşımızdaki kişiyi dinsizlikle suçlarsak, daha baştan büyük hata yapmış oluruz.  ÖNCE ŞUNU ÇOK AÇIK BİR ŞEKİLDE, YAZIMIN BAŞINDA SÖYLEMEK İSTERİM. ŞU AN KILDIĞIMIZ NAMAZIN AYNISINI, DETAYLARINI KUR’AN’DA ARAMAYALIM, BULAMAYIZ. ÇÜNKÜ ALLAH BU ŞEKLİYLE, YANİ DETAYI İLE NAMAZI KUR’A