Yazılarımı okuyan, yurt dışında yaşayan bir kardeşimiz, bir soru sormuş ve sorusunda, yurt dışındaki yabancı marketlerden, et almaya korktuklarını, helal-haram kesim sözleriyle tedirgin olduklarını söylemiş ve bu konuda dini açıdan aydınlatılmak istediğini belirtmiş.
Gerçekten de İslam toplumu içinde, öyle gruplaşmalar ve çıkar şebekeleri oluştu ki, toplumu kendi menfaatleri, çıkarları yönünde istedikleri gibi yönetebiliyorlar. Yalnız bu konuda değil, her konuda İslam toplumu içinde, çıkar çeteleri oluştu ve hızla gelişme kat ettiğini söyleyebilirim. ÇÜNKÜ ÖNLERİNDE ENGEL YOK. Kur’an rehber olmaktan çıkıp, beşerin hurafelerine din diye inanıldığı sürece, batılın ardı arkası kesilmeyecektir. Gelelim konumuza. Kur’an HARAMLAR konusunda neler söylüyor, önce ona bakalım.
Nahl 116: Dillerinizin uydurduğu yalana dayanarak «BU HELÂLDİR, ŞU DA HARAMDIR» DEMEYİN, çünkü Allah’a karşı yalan uydurmuş oluyorsunuz. Kuşkusuz Allah’a karşı yalan uyduranlar, kurtuluşa eremezler. (Diyanet vakfı meali)
Demek ki Allah ın açıkça haram demediği, hiçbir şeye haram diyemeyiz, LÜTFEN BUNU HİÇ UNUTMAYALIM. Dersek Allah a iftira atmış oluruz. Peki, Allah açıkça neleri haram kılmış, şimdide ona bakalım.
Enam 145: De ki: Bana vahyolunan da, LEŞ VEYA AKITILMIŞ KAN YAHUT DOMUZ ETİ -ki pisliğin kendisidir- ya da GÜNAH İŞLENEREK ALLAH’TAN BAŞKASI ADINA KESİLMİŞ BİR HAYVANDAN BAŞKA, yiyecek kimseye haram kılınmış bir şey bulamıyorum….. (Diyanet vakfı meali)
Ayette açıkça leş, yani kendi halinde önceden ölmüş hayvanın etini yemeyin diyor. Hayvanlardan akan kanıda içmeyin, haramdır açıklaması yapılıyor. Yine çok açık, domuz etini de yememizin yasaklandığı bilgisi veriliyor. En son kısmında bahsedilen harama dikkatinizi çekmek istiyorum. ALLAH DAN BAŞKASI ADINA KESİLMİŞ HAYVANI DA, YEMEYİN HARAMDIR DİYOR. En son zikredilen haramdan kasıt ne olabilir. Bu sözleriyle Allah, BESMELE ÇEKİLMEDEN KESİLEN HAYVANI YEMEYİN DEMİYOR, önce bunu açıklığa kavuşturalım. Allah dan başkası adına kesilen hayvanı yemeyin diyor. Peki, ne anlama geliyor bu sözler?
Bazı toplumlarda, inanç ve itikatların da, Allah ın yanında da şefaatçiler/putlar edinip onlara adanan, onların adını anarak onlara nispetle kesilen, hayvanların etini yemeyin diyor Allah. Çünkü Allah dan başka kimseye kulluk edilmez, Allah dan başka hiç kimseden yardım istenmez, Allah dan başka hiç kimse adına da, HAYVAN KURBAN ADANMAZ VE KESİLMEZ. Lütfen dikkat bu konu, kesilen Kurban ile ilgilidir, bunu unutmayalım. Bu sayılanların dışında, her temiz şey helaldir diyor Allah. Şimdide şu sorunun cevabını arayalım. Ehli kitabın kestiği hayvanlar, pişirdiği yemekleri yiyebilir miyiz? Tekrar ediyorum ve hatırlatıyorum, bu kesilen hayvanlar Allah a yada başka kişilere adanmış kurbanlıklar değil, normal şartlarda yemek için kesilen hayvanlar. Önce her zaman yaptığımız gibi bu sorumuza, Kur’an dan cevap arayalım, daha sonrada günümüze ulaşan, rivayet hadislere bakalım. Tabi rivayetler dinde asla kanıt olamaz onuda unutmayalım.
Maide 5: Bu gün size temiz ve hoş şeyler helâl kılındı. KENDİLERİNE KİTAP VERİLENLERİN YİYECEKLERİ SİZE HELÂL, SİZİN YİYECEKLERİNİZ DE ONLARA HELÂLDİR…..( Diyanet meali)
Bu ayetten de anlaşılacağı gibi, ehli kitabın kestiği hayvanda, pişirdiği yemekte birbirine helal olduğunu, açıkça Kur’an belirtiyor. Bunun tersini söyleyen, toplumu emin olmadığımız bilgilerle tedirgin eden, kuşkuya düşüren, Kur’an a muhalif inanç yaşıyor demektir. Şunu da belirtmeliyim ki, elbette bir şartla Ehli kitabın kestiği, ya da pişirdiği yemek yenir. Allah ın yukarıda saydığı, haramlardan olmamak şartıyla.
Mantıken düşündüğümüzde, elbette Ehli kitabın kestiği hayvanda, pişirdiği yemekte birbirine helal olmalı ki, bir birleriyle diyalogda bulunsunlar, toplumlar arasında kopukluk olmasın. Bu yolla İslam ı onlara anlatabilsinler. Bunun tersi düşünülemez. İşte onun için diyoruz ki, İslam akıl, mantık ve hoşgörü dinidir. Gelelim toplumu tedirgin eden, HELAL KESİM konusuna. Bu konuda, birçok konuda olduğu gibi, toplumu kendi çıkarlarına kullanmak isteyenlerin bir aldatmacasıdır. Peki, ne söylüyorlar da, toplum tedirgin oluyor.
“HAYVAN KESİLİRKEN BESMELE ÇEKİLMEZSE, O HAYVAN YENMEZ HARAM, MUNDAR OLUR.”
Şimdide bu konu üzerinde düşünelim. Besmele yani Allah ın adıyla bir işe başlamak, bizler için çok önemlidir. Bunda hiçbir şüphe yok. Ama bu konu çok farklı. Kur’an ı okumaya başladığımızda da besmeleyle başlarız, çünkü bu Kur’an ın öğretisidir. Ama besmele bir ayettir ve surelerin başında, yeni bir konuya geçişte vardır. Yoksa tek bir ayet okunurken, yada ayetler tek tek tebliğ edilirken elçisine, besmele yoktur. Lütfen besmele konusunu doğru anlayalım. Yeni bir sure tebliğ edilirken, Cebrail besmele ile başlayarak, bu ayetler Rahman ve Rahim olan Allah ın ayetleridir diye başlıyor, yani onun katından dır diyor.
Hatırlayınız bizler namaz kılarken ve ayetleri okurken bile, besmele ile başlamıyoruz. Lütfen beşeri fıkıh inancının bizlere öğretisini Kur’an ile karşılaştıralım, bizlere inanın Kur’an ın onaylamadığı çok şeyleri din diye anlatıyorlar. PEKİ, KUR’AN YEMEK MAKSADIYLA HAYVANLARI KESERKEN, BESMELE ÇEKEREK KESİN, YOKSA HARAM OLUR YENMEZ DİYE, BİZLERİ BAĞLAYICI BİR HÜKÜM VERMİŞ MİDİR?
Allah eğer, besmeleyle kesmediğiniz hayvan mundar olur, haram olur yiyemezsiniz diyorsa Kur’an da, ona hiç birimiz itiraz edemeyiz. Peki öyle mi diyor, hiç Kur’an dan araştırdınız mı? Bazı ayetler örnek gösterilip ne yazık ki kafalar karıştırılıyor. Eğer kurbanlarımızın haricinde, normal yemek yada etini satmak maksadıyla hayvan keserken, besmelesiz hayvan kesilmişse HARAM OLUR derseniz, her Müslüman inanılmaz sorumluluk altına girer. Kasaptan et alamaz duruma gelir. Acaba bu hayvan besmelesiz mi kesildi korkusuyla, toplum inanılmaz tedirgin olur. ALLAH IN DA KUR’AN DA ZATEN, BÖYLE BİR HÜKMÜ YOKTUR. Bu sorumuzun cevabını, yukarıda yazdığım Maide suresi 5. ayetin, bir öncesindeki ayet cevap veriyor ve bakın ne diyor.
Maide 4: Kendileri için nelerin helâl kılındığını sana soruyorlar; de ki: BÜTÜN İYİ VE TEMİZ ŞEYLER SİZE HELÂL KILINMIŞTIR. Allah’ın size öğrettiğinden öğretip avcı hale getirdiğiniz hayvanların sizin için yakaladıklarından da YEYİN VE ÜZERİNE ALLAH’IN ADINI ANIN (BESMELE ÇEKİN). Allah’tan korkun. Allah’ın hesabı pek çabuktur. (Diyanet vakfı meali)
Hatırlatmak isterim, bu meali özellikle seçtim. Ayetin son kısmını, lütfen dikkatli anlamaya çalışalım. Av olarak yakaladığınız hayvanları yeyin diyor ve devamında, üzerine Allah ın adını anın diye de açıklama yapıyor. Lütfen dikkat, KESERKEN ALLAH IN ADINI ANIN DA ÖYLE KESİN DEMİYOR, YERKEN ALLAH IN ADINI ANIN DİYOR. İlginçtir ayet tercüme edilirken, besmele çekin diye parantez içine yazmışlar. HAŞA sanki Allah gerekli izahı yapamamış gibi. Bunu özellikle aldım. Allah av etini yerken, Allah ın adını anın sözleriyle, ALLAH A BU NİMETLERDEN DOLAYI ŞÜKREDİN, BU NİMETLERİ VEREN ALLAH I, AV ETİNİ YERKEN ANIN DİYOR. Elbette besmeleyle de yani Rahman ve Rahim olan Allah ın adıyla diyede başlayabiliriz.
Elbette bu değildir ki, hayvanları keserken besmeleye gerek yok. ELBETTE ALLAH I ZİKREDEREK KESMELİYİZ, AMA RABBİMİZ KENDİSİNE SUNDUĞUMUZ KURBAN HARİCİNDE, GÜNLÜK YEMEK İHTİYAÇLARIMIZ İÇİN KESİLEN HAYVANLAR İÇİN, BÖYLE BİR HÜKÜM, BÖYLE BİR BAĞLAYICI KURAL ÖZELLİKLE KOYMAMIŞ KOLAYLIK SAĞLAMIŞTIR. Eğer böyle bir hüküm koymuş olsaydı, başkasının kestiği hiçbir hayvanı, gönül rahatlığıyla yiyemezdik. Bizlerde keserken unuttuğumuzda hayvanı yiyemez, atmak zorunda kalırdık. Tüm bunlar ve insanları tedirgin eden konular, Allah ın yemin olsun ki bu kitabı sizler için kolaylaştırdım ayetlerine ters düşer. LÜTFEN MEZHEPLERİN VE FIKIH İNANCININ BİZLERE DAYATTIĞI KURALLARI, KUR’AN İLE SORGULAYALIM.
Ayetlere ve kelimelere, kendi nefislerimiz de farklı anlamlar yüklersek, Kur’an da çelişki yaratırız. HATTA DİNİ ELLERİMİZLE ZORLAŞTIRIRIZ. Yurt dışına gemi seyahatine gitmiştim. Burada yapılan yemekler, gemide Müslümanlarında olduğu düşünülerek, üzerine domuz eti olanlar yazılmıştı. Böylece tedirgin olmuyorduk. Eğer Allah Müslüman olmayanların yemeğini yiyemezsiniz demiş olsaydı, hiç birimiz buna benzer seyahatlerimiz de yemek bile yiyemezdik. Allah tüm bunları bildiği için, bizlere kolaylığını sağlamıştır. Lütfen Allah ın kolaylaştırdığı dini, ellerimizle zorlaştırmayalım.
Konuyu özetlemek gerekirse. Hatırlayınız Allah ehli kitabın yemekleri, kestiği hayvanlar sizler için helaldir diyordu. Hemen bu sözler üzerine düşünelim. Onlar bizler gibi, her işe başlarken besmeleyle başlamıyor. EĞER BÖYLE BİR HÜKÜM ALLAH KOYSAYDI, BİRBİRİNİZİN YEMEKLERİ SİZE HELALDİR DEMEZDİ? Demek ki ayetleri doğru anlamışız, şükürler olsun. Aynı konuda örnek verilerek, farklı anlamlar verilen ayetlere de bakalım.
Enam 121: Üzerlerine Allah’ın ismi anılmamış olanlardan yemeyin, ÇÜNKÜ ONU YEMEK YOLDAN ÇIKMAKTIR….( Elmalı meali)
Bu ayetin öncesi ayetlere bakalım şimdi de.
Enam 118–119: Allah’ın ayetlerine inanıyorsanız, üzerine O’nun adı anılarak kesilenlerden yeyin. ÜZERİNE ALLAH’IN ADI ANILIP KESİLENDEN, YEMEMENİZE SEBEP NE? OYSA ALLAH, ÇARESİZ YEMEK ZORUNDA KALDIĞINIZ DIŞINDA, HARAM KILDIĞI ŞEYLERİ SİZE AÇIKLAMIŞTIR( Diyanet vakfı meali)
Ayetleri Kur’an bütünlüğünde anlamaya çalışmaz da, sanı ve rivayetler ışığında anlarsak, kelimelere kendi inançlarımızı yüklersek, yanlış yapmış oluruz. Lütfen hatırlayalım Enam 145. ayetinde Allah, neyi haram kıldığını söylüyordu. ALLAH DAN BAŞKASI ADINA, YANİ PUTLAŞTIRDIKLARI KİŞİLERİN ADINI ANARAK KESİLEN HAYVANLARI YEMEYİN, HARAMDIR DİYORDU. Ayette ise çok daha önemli bir bilgi veriyor bizlere. Müslümanlar demek ki, kitap Ehlinin ikram ettiği hayvan etini yemek istemiyorlarmış. Allah da diyor ki, onların sizlere ikram ettiği hayvan eti, Allah adına kesilmiş bir hayvan. Bunu neden geri çeviriyorsunuz diye ikaz ediyor. BU AYETTE BAHSEDİLEN, HAYVANI KESERKEN BESMELE ÇEKİLMİŞ, ONU YİYİN DEMİYOR. DEMEK Kİ O GÜNKÜ FARKLI İNANCA SAHİP TOPLUMLAR, YALNIZ ALLAH ADINA KESTİKLERİ HAYVANLARI, BİR BİRİLERİNE İKRAM ETTİKLERİ ZAMAN, YEMEK İSTEMİYORLAR VE GERİ ÇEVİRİYORLARMIŞ OLMALI Kİ, AYETTEN BUNU ANLIYORUZ. ALLAH DA HAYVANI KİMİN KESTİĞİ ÖNEMLİ DEĞİL, ÖNEMLİ OLAN ALLAH ADINA KURBAN EDİLMİŞ HAYVAN OLMASIDIR DİYOR.
LÜTFEN DİKKAT, TEKRAR HATIRLATIYORUM, BU AYETLERDE KURBAN İBADETLERİNDEN/ADAKLAR DAN BAHSEDİLİYOR, NORMAL HAYATIMIZDA YEMEK İÇİN KESİLMİŞ HAYVANLARDAN BAHSEDİLMİYOR. Bu ayetleri de aynı mantık ve düşünce çizgisinde anlamalıyız. Çünkü Allah Enam 119. ayetinde bizlere hatırlatıyor ve HARAM KILDIKLARI MIZI SİZLERE AYRINTILI OLARAK AÇIKLANMIŞTIR DİYOR. Hatırlayınız Allah, ehli kitabın yemekleri bizlere helal kılınmıştır diye hüküm vermişti. Eğer ayetlere farklı anlamlar vererek anlarsak, bu ayetleri hiçbir yere oturtamayız ve ayetler arasında çelişki yaratırız. Gelelim bu konuda ki bizlere ulaşan, rivayet hadislere.
1937 – Hz. Âişe (radıyallâhu anhâ) anlatıyor: “Resülullah (aleyhissalâtü vesselâm)’a soruldu: “Halk bize et getiriyor, kesilirken besmele çekilip çekilmediğini bilmiyoruz, ne yapalım?”
“SİZ BESMELE ÇEKİN, YİYİN!” CEVABINI VERDİ.”
Buhâri, Sayd 21, Büyü 5, Tevhid 13; Muvatta, Zebâih 1, (2, 488); Ebü Dâvud, Edâhi 19, (2829); Nesâi, Dahâya 39, (7, 237).
1939 – Zühri (rahimehullah) diyor ki: “ARAP HIRİSTİYANLARININ KESTİKLERİNİ YEMEKTE BİR BEİS YOKTUR. Ancak, ALLAH’TAN BAŞKA BİRİSİNİN ADINI ANDIĞINI İŞİTİRSEN O ZAMAN KESTİĞİNİ YEME. İşitmemiş isen, (bu durumda vehimlenme), çünkü Allah, onların küfrünü bildiği halde kestiklerini helâl kılmıştır.”
Hz. Ali’den de bu mânâda rivayet yapılmıştır.
Hatırlatmak isterim bu yazdıklarımda bir rivayettir, elbette bizler için dinde delil, kanıt olamaz. Bu örnekleri vermemdeki amacım, rivayetleri din kabul edenlere, geçmiş toplumların bile günümüzde bizlerin yatığımız yanlışı yapmadıklarını, göstermek adınadır. Bizlerin her konuda danışacağımız rehber, Kur’an olmalıdır. Eğer emin olmadığımız bilgiler hiç düşünmeden, araştırmadan rehberimiz olmuşsa, bizleri aldatanlar daha çok çıkacaktır. HELAL KESİM yapıyoruz diyen bazı kişiler çıkarda, onların toplumu bölmesine, hatta diğer ehli kitapla buluşmamıza engel oluyorsa böyle insanlara, oluşumlara izin vermemeli, onlara dikkatle yaklaşmalıyız. Bu tür oluşumlar, Ehli kitap arasındaki bağı tamamen koparacak, İslam ı onlara anlatmamız onları Kur’an a davet etmemiz mümkün olmayacaktır, bunu lütfen unutmayalım.
Değerli dostlarım, gelin el birliğiyle Kur’an ı şaha kaldıralım ve yalnız Allah ın dediği gibi, Kur’an ın ipine sarılalım ve DİNİ ALLAH A HAS YAŞAYALIM. Elbette her bilgiden faydalanalım, ama mutlaka Kur’an ın onayını alalım. Bunu yapabilenlere ne mutlu.
Saygılarımla
Haluk GÜMÜŞTABAK
https://kuranadavet1.wordpress.com/
https://twitter.com/KURANA_DAVET
https://www.facebook.com/Kuranadavet1/
Yorumlar
Yorum Gönder