Ana içeriğe atla

ALLAH SALATI/NAMAZI BİZLERE, NEDEN EMRETMİŞ OLABİLİR?



Allah bizlere namaz kılmamızı, neden emretmiştir? Bu soruyu bir okurum sormuştu bana. Aslında çok doğru ve yerinde bir soru. Şunu da hatırlatmak isterim, namaz kelime olarak Kur’an da geçmez, çünkü Farsça bir kelimedir. Kur’an da salat diye geçer.  Ama bu konuyu doğru anlamak istiyorsak, Kur’an da geçen SALAT kelimesini önce doğru anlamalıyız. Çünkü SALAT yalnız namaz kılmak anlamında değil, yalnız Allah dan yardım istemek yani ALLAH A dua  etmek ve toplumda Müslümanların birbirine destek olması anlamlarına da gelir. 

SALAT”ın amacını doğru anlayamazsak, yerine getirirken özünden uzak kalırız, yerine getirmekte özen gösteremeyiz, salatı eksik yaşarız. Böylece yatıp, kalkan şekilsel ritüele çevirmiş oluruz namazı.  Anlamını dahi bilmeden okuduğumuz ayetlerle ne salatı/namazı, nede duayı gereği gibi yerine getirmemiş oluruz. Tabi bunun karşılığını da Allah dan göremeyiz. Bizler ibadetlerimizi asla ritüele dönüştüremeyiz, çünkü ritüel bilinçsiz, düşünmeden yapılan AYİN, ADET HALİNE GELMİŞ ŞEY ANLAMINDADIR. BU KELİME CAHİLİYE TOPLUMU VE ÇOK TANRILI DİNLERDE, TOPLUMLARIN YAPTIĞI BİR İNANÇ ŞEKLİDİR. İSLAM DA ASLA YERİ YOKTUR. Önce namaz konusu üzerinde duralım. Bizler namazı, genellikle Allah a bir borç olarak görürüz. Borç alacak ilişkisi, eşit şartlarda insanlar arasında olur. NAMAZ ALLAH’A BORÇ DEĞİL SAYGIDIR, BAĞLILIĞIMIZIN GÖSTERGESİDİR. Onun içinde namazın kazasından Kur’an bahsetmez, geçmiş yaşanmış ve bitmiştir kayda alınmıştır, geri dönüş yoktur. ÇÜNKÜ NAMAZ O GÜNÜN SİGORTASIDIR, O ANIN O GÜNÜN DEĞERLENDİRİLMESİDİR.

Önce şunu belirtmek isterim. Namaz(salât) biz insanların Allah a karşı kulluk görevidir. Bu görevimizi yalnız namaz kılarak değil, Allah dan başkasından yadım istemeyip, yalnız Allah a bağlanarak ona kulluk edip ona dua ederek onu zikretmeliyiz. Ayrıca ihtiyacı olan kardeşlerimizi de gözeterek, her konuda onlara yardım destek vererek, SALATI ALLAH IN EMRETTİĞİ GİBİ BİR BÜTÜN İKAME ETMELİYİZSALAT bir bütün olarak yerine getirilirse değer kazanır. Birisini yapıp diğerlerinde eksiklikler yapıyorsak, O kıldığımız namazında faydasını göremeyiz. Kendinden başkasını düşünmeyen, gösteriş için zorla namaz kılıp hayır yapan, Allah dan başka şefaatçiler edinerek yardım dileyen NAMAZ KILANLARDAN OLMAK İSTEMİYORSAK, LÜTFEN SALATI BİR BÜTÜN OLARAK HAYATIMIZA GEÇİRELİM. Bizler ne yazık ki salatın gereğini yerine getiremiyoruz. Ne dediğimizi bilmeden Allah’ın huzuruna duruyor, Allah dan başkalarından da şefaat bekleyip onları Allah ile arasında aracı yapıyor ve desteği zekatı gösterişe dönüştürdüysek, kusura bakmayın ama O SALATIN KARŞILIĞINI ASLA GÖREMEYİZ, ALLAH DAN BU SALATIN KARŞILIĞINI ALAMAYIZ. 

BİZLER NAMAZI ALLAH IN İHTİYACI OLDUĞU İÇİN DEĞİL, BİZLERİN İHTİYACI OLDUĞUMUZ İÇİN KILIYORUZ. NAMAZ ALLAH’DAN YARDIM DİLEMENİN BİR YOLUDUR VE BUNU YAPARKEN BİZLER BEDENİMİZE, RUHUMUZA GÜÇ, MORAL DEPOLUYORUZ. Namaz Allah ile kulunun bir olduğu andır ki, o anı gereği gibi yerine getirip, Allah ile doğru bir diyalog başlatırsak, ona tüm sorunlarımızı açarak, yardım dileyerek rahatlarız, huzur buluruz, moralimizi düzeltiriz.  Ankebut 45. ayetinde Allah namazı salatı/namazı neden emrettiğini bakın nasıl açıklıyor. “SALAT-I DOSDOĞRU İKAME EDEREK BİLGİNİ BİLİNCİNİ ARTIR. ÇÜNKÜ SALAT-I DOĞRU İKAME EDERSEN, SÜREKLİ KENDİNİ KONTROL EDER, HATALARINDAN AF DİLER, HER TÜRLÜ AHLÂKSIZLIKTAN, KÖTÜLÜKTEN UZAK KALIRSIN! ” Örneğin bizler orucu tutarken, Allah a kulluk görevimizi yapmış olmayız. Çünkü orucu tutamayan insanlar olabilir. Ama namazı/duayı her şartta ve koşulda yerine getirebiliriz. Yada imkanı olan her insan, ihtiyaç sahibine yardımcı olabilir, bunu herkes yapamaz. Oruç bizlerin bizzat sağlığı ile ilgilidir, bedenimizin ve ruhumuzun ihtiyacı vardır. Ayrıca Oruç tutarak, Allah’ın emrini, tavsiyesini de yerine getirmiş oluruz. 

Bizler yetiştirdiğimiz evlatlarımızdan, farklı şekillerde mutlaka saygı bekleriz. Göremediğimizde de kızar ve tepki veririz. Bir öğretmen, öğrencilerinden saygı bekler. Bu örnekleri çoğaltabiliriz. Eğer bizler emek verdiğimiz bir kişiden, saygı bekliyorsak, Allah da yarattığı ve her nimeti sunduğu kullarından, saygı beklemesi çok doğaldır. Demek ki SALAT ile bizler, Yaratıcımıza karşı saygımızı ve ona karşı bağlılığımızı gösteriyoruz. NAMAZ ALLAH A AÇILAN BİR KAPIDIR. Allah’ın kapısını kim çalmak istemez ki? ASLINDA SALAT/NAMAZ, DEĞERİNİ BİLENLER İÇİN BİR TERAPİDİR, RUH TEMİZLİĞİDİR. Allah namazla kulunu, her zaman uyanık tutarak, şeytanın vesvesesinden koruyor. Her an hata yapabileceğimizi unutturmuyor.

Sabah kalktığımızda, işimize gitmeden önce Allah’ın huzuruna durup, ona bağlılığımızı göstererek, Ona yardım dileklerimizi, şükranlarımızı sunarak, bazı sözler veriyoruz. Böyle güne başlayan bir insanı düşünün lütfen. Böyle bir insanın davranışları, hal ve hareketleri morali, topluma karşı tavrı sizce daha farklı olmaz mı? Günün sonunda, yorgun argın işinden evine dönen bir insan, ya da evinde çalışan evlatları ile ilgilenen ev hanımı, Allah’ın huzuruna durup ona şükranlarını sunarak, bağlılığını zikretmesi onu tespih etmesi, sizce o kişiye mutluluk vermez mi? ALLAH BÖYLE KULLARI İÇİN, HER TÜRLÜ YARDIMI YAPACAĞINI SÖYLÜYOR. Furkan suresi 77. ayetinde de bakın ne diyor. (DUANIZ OLMASA, RABBİM SİZE NE DİYE DEĞER VERSİN.)

BÖYLECE ALLAH SALAT İLE KULLARINI, KONTROL ALTINDA TUTMAYI AMAÇLAMIŞ, BİRBİRİNE DESTEK OLMAYI AŞILAMIŞTIR.  Her sabah ve akşam Yaradan ı anarak işine giden ve gelen bir insan, ya da bir ev hanımı, çok daha dikkatli olacak, kişisel menfaatler ışığında değil, hareketlerini kontrol altında tutarak dostları ile daha sağlıklı bir bağ kuracaktır. Demek ki namazla belki bizler Allah a kulluk görevimizi yapıyoruz ama bu sayede SALAT/NAMAZ, BİZLERİN DAVRANIŞINDA BİR SİGORTA GÖREVİ YAPIYOR. Tabi namaz konusu, ne yazık ki günümüz mezheplerinin ve FIKIH inançlarının sayesinde, çok farklı yönlere çekilmiş zorlaştırılmış ve toplum namazdan uzaklaştırılmıştır, RİTÜELE DÖNÜŞTÜRÜLMÜŞTÜR. Unutmayalım Allah bizlere, kaldıramayacağımız bir yük asla yüklemez. Bizleri zorda bırakmaz. Onun için gelin rivayet ve sanı bilgilerin değil, Kur’an ın ipine sarılalım. Eğer böyle yaparsak, SALATIN gerçek değerini, bakın o zaman nasıl anlayacağız. 

Allah Kur an da, toplumların uyması gerektiği genel konularda cezalar hükmetmiş, ama kişisel konularda, böyle bir hüküm vermemiş bizzat bizlerin kendisine bırakmıştır. Bir arkadaşımız, ben Kur’an da namaz kılmayana, Allah’ın vereceği bir cezadan bahsettiğini görmedim. Varsa siz bana lütfen gösterir misiniz diye sordu. Evet, Kur’an da namaz kılmayana, oruç tutmaya, zekât vermeyene Allah, şu cezayı veririm dememiştir. Çünkü tüm bu uyarılar, ikazlar imtihanımızın gereğidir. Zorla imtihan olmaz. Allah’ın bu tavsiyelerine, önerdiği yola uymayanlar, kendi cezalarını bizzat kendileri vermiş olurlar bu dünyada. Onun için Allah’ın ayrıca bir ceza vermesine gerek kalmıyor. Nasıl mı, izah edeyim.

SALAT‘ın gerçek anlamını fark edemeyen ve yaşayamayan bir insan, Allah a karşı saygısını göstermiyor, onu tespih etmiyorsa, Allah ı muhatap almıyor demektir. Allah da kendisini muhatap almayanı, bu dünyada yalnız bırakıyor, yardım etmiyor ilgilenmiyor. Tabi huzuru mahşerde de, böyle kişileri muhatap almayacaktır. ALLAH IN YARDIMI OLMADAN, HANGİMİZ BU DÜNYANIN ACILARI VE ZORLUKLARI İLE BAŞ EDEBİLİRİZ? Allah yalnız benden yardım isteyin dediği halde, biz dualarımızda Allah dan başka kişileri de ilave ediyorsak, elbette Allah’ın emrettiği salatın anlamını anlayamamışız demektir. Ayetlerde her salatın yanında zekat verin, ihtiyacı olana yardım edin diye uyarır Allah. İşte salatın olmazsa olmazı insanlara destek olmaktır. Bunu yapmadığımızda birbirine düşman bir toplum yaratmış oluruz. YANİ ELLERİMİZLE HUZURSUZ VE BİRBİRİNE DÜŞMAN BİR TOPLUM YARATMIŞ OLURUZ. BUNDAN DAHA BÜYÜK CEZA OLUR MU?

Onun içindir ki, Allah’ın yardımını bekliyor dualarımızın karşılık bulmasını bekliyorsak, Allah ı namazla muhatap olmalıyız, onun huzuruna durup, yalnız ondan yardım dilemeliyiz. Daha açıkçası salatı, yalnız namaza indirgemeden  bir bütün olarak gereğini yapmalı, yani SALATI ikame etmeli yerine getirmeliyiz. Bunu yapmayanla Allah, asla muhatap olmayacağını, O topluma huzur vermeyeceğini açıkça bildirmiştir. Bundan büyük ceza mı olur,  ne dersiniz?

Lütfen Allah’ın tavsiyelerine, uyarılarına kulak verelim. Nedenini, sebeplerini araştıralım. Allah aklını kullanamayanı, pislik içinde bırakırım diye boşuna demiyor. Kur’an alkolden ve kumardan uzak durmamızı tavsiye ediyor, peki neden? Çünkü alkol müptelası olan bir insan, zaten kendi elleriyle kendi cezasını veriyor ve sağlıksız yaşam sürüyor. Kumarda aynı, kumar alışkanlığı olan bir insanın yuvası dağılır, varı yoğu yok olur. Siz başka cezamı bekliyorsunuz Allah dan. Allah birden fazla evlenmeyi yasaklamamış ama tavsiye etmemiştir. Nedenini de söyler. Ne kadar isterseniz isteyin, eşleriniz arasında adaleti sağlayamazsınız. Sizce Allah, adaletin olmadığı bir evliliği bizlere önerir mi? Ne yazık ki bu gerçekleri, uyarıları doğru değerlendiremiyoruz. Çünkü SALATI bir bütün olarak Kur’an dan yaşamıyoruz. Anne babalarda evlatlarına tavsiyelerde bulunur. Büyüklerin tavsiyelerini dinleyenler, hayatlarında çok daha az sorunlarla karşılaşırlar. Dinlemeyenler, büyüklerin yaşadığı acıları, hataları yaşarlar, yani hatalardan yaşayarak ders alırlar. 

Dilerim toplum olarak bir gün, SALATIN gerçek değerini anlayan,  ONU BİR BÜTÜN OLARAK YERİNE GETİREN, namazı bir borç ödemek maksadıyla yapmak yerine, saygımızın ve içtenliğimizin gereklerini yerine getirmek maksadıyla yapan, Allah’ın halis kullarından oluruz.  

Saygılarımla

Haluk GÜMÜŞTABAK

 

https://kuranadavet1.wordpress.com/

https://twitter.com/KURANA_DAVET

http://www.hakyolkuran.com/

https://www.facebook.com/Kuranadavet1/

https://hakyolkuran1.blogspot.com/

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

KABEYİ İLK KİM YAPMIŞTIR?

Biz Müslümanlar her konuda olduğu gibi, Allah’ın emri Hac görevini yerine getirdiğimiz Kâbe nin, ne zaman ve kim tarafından yapıldığı konusunda bile, tam anlaşamıyor, Kur’an açıklamasına rağmen, Kur’an’ın bilgilerine inanacağımıza rivayetlerin etkisinde kalıyoruz. Televizyonlarda izlemişsinizdir, hatta kafanız da karışmıştır. Kâbe yi ilk yapanın, Hz. Âdem olduğu anlatılır. İlginçtir bu bilgilerin tamamı rivayetlerde geçer, sorumlu olduğumuz Kur’an’da tek kelime geçemez. Bakın bu konuda neler söyleniyor, önce bu rivayetlere göz atalım, daha sonra sorumlu olduğumuz Kur’an’dan gerçekleri öğrenelim. “İSLAM’DA GENEL GÖRÜŞ OLARAK KÂBE’NİN, İLK OLARAK HZ. ÂDEM TARAFINDAN YAPILDIĞI SÖYLENİR. ANCAK ONDAN GERİYE, SADECE TEMELLERİNİN KALDIĞI, SONRA HZ. ŞİT PEYGAMBER TARAFINDAN YENİDEN İNŞA EDİLDİĞİ VE NUH TUFANI SIRASINDA KUMLARA GÖMÜLDÜĞÜ ANLATILIR. DAHA SONRASINDA, KUR’AN’DA BELİRTİLDİĞİ ÜZERE, HZ İBRAHİM’İN ALLAH’IN EMRİ İLE KÂBE’NİN BULUNDUĞU YERE GİTTİĞİ VE KÂBE’NİN TEMELLERİNİ BULARAK, O

ÖLMÜŞLERİMİZE KUR’AN OKUMAK, KURBAN KESMEK DOĞRU MUDUR?

Sizce Kur’an ölmüşlerimize okunur mu, okunursa faydası olur mu? Bildiğiniz gibi günümüz İslam toplumunda, çok fazla kabul gören ve her ölen yakınlarımızın ardından Kur’an okuruz, ya da okuturuz. Kabir ziyaretlerinde görürsünüz, ölmüş kişinin mezarı başında ona Kur'an okurlar. Bu davranışımız ne kadar doğru. Gelin bu sorumuzu Kur’an'a soralım, bakalım ne cevap verecek. Allah Kur’an'ı neden ve ne amaçla indirdiğini, bakın nasıl açık bir şekilde bizlere bildiriyor. Yasin 70:   DİRİ OLANLARI UYARABİLSİN ve kâfirlere ceza hak olsun diye. ( Bayraktar Bayraklı) Fatır 22:  DİRİLER İLE ÖLÜLER DE BİR OLMAZ. Allah, dilediğine işittirir. SEN, KABİRDE BULUNANLARA İŞİTTİRECEK DEĞİLSİN. (Diyanet meali) Neml 80:  Bil ki SEN ÖLÜLERE İŞİTTİREMEZSİN, arkalarını dönüp giderlerken sağırlara da DAVETİ DUYURAMAZSIN. ( Diyanet vakfı) Aslında bu ayetleri okuyan ve iman ettiğini söyleyen bir Müslüman, Kur’an'ın yaşayan bizler için bir tebliğ, uyarı  HAKKIN YOLUNA DAVETİYE  olduğunu anlayacaktır

SALAT'IN BİR ANLAMININDA, NAMAZ OLMADIĞINI SÖYLEYEN KARDEŞLERİMİZE.

  Bu makalemde sizlerin, üzerinde düşünmenize vesile olmak istediğim konu, Kur’an’da geçen SALAT kelimesi üzerinde olacak. Salat Allah’a dua etmek, toplumun birbirine destek olması ve bizlerin farsça namaz dediğimiz kıyam, rükû ve secde ile yapılan şekilsel bir dua ibadeti anlamlarına gelir. Bu makalemde üzerinde durmak istediğim konu, bazı arkadaşlarımızın kıyam, rükû ve secde ile yaptığımız ibadetin aslında, Kur'an'da geçmediğini iddia ettikleri konusu üzerinde olacak.  Her düşünceye saygılı olurda, hiç bir etki altında kalmadan, derinlemesine Kur’an ayetleri üzerinde düşünürsek, inanıyorum ki en doğru sonuca ulaşabiliriz. Eğer birbirimize saygısız tavırlar içinde olurda, bizim gibi inanmadığı için, karşımızdaki kişiyi dinsizlikle suçlarsak, daha baştan büyük hata yapmış oluruz.  ÖNCE ŞUNU ÇOK AÇIK BİR ŞEKİLDE, YAZIMIN BAŞINDA SÖYLEMEK İSTERİM. ŞU AN KILDIĞIMIZ NAMAZIN AYNISINI, DETAYLARINI KUR’AN’DA ARAMAYALIM, BULAMAYIZ. ÇÜNKÜ ALLAH BU ŞEKLİYLE, YANİ DETAYI İLE NAMAZI KUR’A