Ana içeriğe atla

SAFFAT SURESİ 102-103-104. 105. AYETLER. KUR'AN'DA GEÇEN, RÜYA KISSALARINDAN ALACAĞIMIZ DERSLER.



Bu makalemde sizlerin, düşünmenize vesile olmak istediğim ayet, Saffat suresi 102–103. ayetlerde geçen ve Hz. İbrahim’in oğlunu rüyasında kurban ederken gördüğü konu ile ilgili olacak. Bu ve benzeri rüya ayetlerini öne sürüp, bakın Allah biz kullarına da rüyada emirler verebiliyor, Allah bana şunu rüyamda vahyetti diyerek, karısını çocuğunu öldürenleri bile duyarsınız. Bizler eğer bu ve benzeri ayetleri, Kur’an’ın diğer ayetleri ile birlikte anlamaya çalışmazsak, elbette yanılgıya düşeriz. Önce konumuzla ilgili ayeti yazalım.

Saffat 102–103–104–105: BABASIYLA BERABER YÜRÜYÜP GEZECEK ÇAĞA ERİŞİNCE: YAVRUCUĞUM! RÜYADA SENİ BOĞAZLADIĞIMI GÖRÜYORUM; BİR DÜŞÜN, NE DERSİN? DEDİ. O DA CEVABEN: BABACIĞIM! EMROLUNDUĞUN ŞEYİ YAP. İNŞALLAH BENİ SABREDENLERDEN BULURSUN, DEDİ.  HER İKİSİ DE TESLİM OLUP, ONU ALNI ÜZERİNE YATIRINCA: EY İBRAHİM! RÜYAYI GERÇEKLEŞTİRDİN. BİZ İYİLERİ BÖYLE MÜKÂFATLANDIRIRIZ.  (Diyanet vakfı meali)

Bu ayetleri doğru anlayabilmek için, rüya konusunu Kur’an nasıl anlatıyor önce onu doğru anlamalıyız. Kur’an Zümer 42. ayetinde UYKUYU ÖLÜME BENZETİR. Yani her uyuduğumuzda, aslında bizler ölümü yaşarız. YANİ UYUDUĞUMUZDA, BİZLERİN BU DÜNYA İLE İLİŞKİSİ KESİLİR.  Hac 47. ayetinde de uyuduğumuzda, bizim bu dünyadaki zaman dilimini terk edip, Allah’ın zaman dilimine geçtiğimiz örneğini şu sözlerle bildirir. “RABBİNİN ÖLÇÜSÜYLE BİR GÜN, SİZİN HESAP ETTİĞİNİZ BİN YIL GİBİDİR.” Buradan da anlıyoruz ki, uyuduğumuzda göreceğimiz rüya, bizlerin hesap edebileceğimiz ve gördüklerimizi değerlendirebileceğimiz sınırlarımızın dışında bir durumdur. Hatta bilim adamları yaptığı araştırmalarda, rüyada gördüğümüz çok uzun olayların, aslında bu dünyada birkaç saniye içinde gördüğümüzü tespit etmişler. Bunu lütfen göz ardı etmeden, konumuzu dikkatle düşünelim.

Konumuz olan ayete gelelim. Hz. İbrahim rüyasında oğlunu kurban ettiğini görüyor. LÜTFEN DİKKAT, ALLAH OĞLUNU KURBAN ET BENİM İÇİN DEMİYOR. Buna inanmak Kur’an’ın tamamına aykırıdır. Rüyasında Allah için Kurban ettiğini görüyor ve oğluyla bu konuyu konuşuyor. Böyle bir rüyanın, Allah emri olabileceği düşüncesine kapıldığı içinde, yerine getirmek istiyor gördüğü rüyayı. Ama Allah bu rüyayla Elçisini sınıyor ve ona karşı bağlılığını mükâfatlandırıyor, böyle bir şey yapma diyerek, kurban edilecek bir hayvan gönderiyor. 

Peki, bu ayeti nasıl anlamalıyız? Böyle bir durumla bizlerde karşılaşabilir miyiz? Allah böyle bir durumla bizleri sınar mı? Elbette bu mümkün değil. Bu ayette anlatılmak istenen,  Hz. İbrahim’in Allah’tan aldığı emri yerine getirmesi değildir konu edilen. ÇÜNKÜ ALLAH TÜM KULLARININ SORUMLU OLDUĞU EMİRLERİNİ, VAHYİNİ ASLA RÜYADA HİÇBİR ZAMAN ELÇİLERİNE GÖNDERMEMİŞTİR. Tam tersine bu ayet, rüyada gördüğümüz böyle bir olayın, gerçekleşmesini asla istemediğini gösteriyor bizlere.  Bu ayette de Allah Elçisinin, Allah’a ne derece bağlı olduğunu bizlere göstermek için veriyor bu örneği.  Onun için Allah, Hz. İbrahim den bahsederken övgüyle Nisa suresi 125. ayetinde, Allah’a sadık, samimi bir dost olduğundan bahseder. Ayette her ikisi de teslim olunca diye çevrilmiş ayette anlatılan, HZ. İBRAHİM VE OĞLU BU RÜYAYI ALLAH’IN EMRİ OLARAK DEĞERLENDİRİP, YERİNE GETİRMEK İSTEDİĞİNDE DİYE ANLAMALIYIZ. 

Kur’an rüyada gördüklerimizin, asıl gerçek anlamlarının yorumunu bizlerin bilemeyeceğini, ancak güven Elçileri olan Resullerine özellikle verdiği bir ilim, yorumlama becerisi olduğundan bahseder. Bizler saffat suresinde geçen Hz. İbrahim’in kıssasını eğer bu ayetler ışında düşünmeden anlamlar yüklersek, hata yaparız. Ayetlerden örnekler verelim.

Yusuf 101: “Rabbim, sen bana mülk ve saltanattan bir nasip verdin. OLAYLARIN VE DÜŞLERİN YORUMUNDAN BANA BİR İLİM ÖĞRETTİN/OLAYLARIN VE DÜŞLERİN YORUMU KONUSUNDA BENİ EĞİTTİN. Ey gökleri ve yeri yaratan! Benim dünyada da âhirette de Veli’m sensin! Beni Müslüman/sana teslim olmuş olarak öldür ve beni barışsever hayırlı kullar arasına kat!” (Yaşar Nuri meali)

Yusuf 5–6: Babası, şöyle dedi: “YAVRUCUĞUM! RÜYANI KARDEŞLERİNE ANLATMA. YOKSA SANA TUZAK KURARLAR. Çünkü şeytan, insanın apaçık düşmanıdır.” “İŞTE RABBİN SENİ BÖYLECE SEÇECEK, SANA (RÜYADA GÖRÜLEN) OLAYLARIN YORUMUNU ÖĞRETECEK ve daha önce ataların İbrahim ve İshak’a nimetlerini tamamladığı gibi sana ve Yakup soyuna da tamamlayacaktır. Şüphesiz Rabbin hakkıyla bilendir, hüküm ve hikmet sahibidir.” (Diyanet meali)

Yusuf 21: Onu Mısır’da (kervancılardan) satın alan kişi karısına şöyle dedi: “Bunu değerli bir konumda tut; işimize yarayabilir ya da evlat ediniriz.” BÖYLECE YUSUF’U O ÜLKEDE İYİ BİR YERE YERLEŞTİRDİK Kİ ONA OLAYLARI NASIL YORUMLAYACAĞINI ÖĞRETELİM. Allah işinin üstesinden gelir ama insanların çoğu bunu bilmezler. (Süleymaniye vakfı)

Yusuf 22: YUSUF REŞİT OLUNCA ONA DOĞRU KARAR VERME YETENEĞİ VE BİR İLİM VERDİK. Biz, güzel davrananları işte böyle ödüllendiririz. (Süleymaniye vakfı)

Kur’an’da bu konuda, Hz. Yusuf’un rüyasında gördüğü kıssalar, aslında sorularımıza cevap veriyor. Detaylarını lütfen Kur’an’dan araştırınız. Hz. Yusuf hapisteyken, Kralın gördüğü rüyasının ne anlama geldiğini söylemesiyle, hayatının değiştiğini ve önemli mevkilere geldiği örneği verilir. Hatta Allah’ın Elçisinin de gördüğü bir rüyadan, Fetih 27. ayette bahsedilir ve derki; “ANDOLSUN Kİ ALLAH, ELÇİSİNİN RÜYASINI DOĞRU ÇIKARDI.” Allah’ın Elçisi rüyasında, Mescidi Haram’a rahatlıkla, düşmanlar zarar vermeden girdiğini görüyor. Allah’ta Elçisinin gördüğü bu rüyayı gerçekleştiriyor. Bakın tüm rüya örneklerini Allah, görev verdiği çok özel Elçileri üzerinden veriyor. Rüyasının gerçekleşeceğini aslında Allah’ın Elçisi bilmiyor, Allah’ın indirdiği ayetle öğreniyor. 

Allah Elçilerine, gördüğü rüyaların ne anlama geleceğinin ilmini, eğitimini veriyor ve onlar böylece gördükleri rüyayı yorumlayabiliyorlar. Hz. İbrahim, rüyanın o kadar etkisinde kalıyor ki, sanki bunun Allah emri olduğunu zannediyor ve yerine getirmeye çalışıyor. Bu zor imtihanı da başarıyla veriyor. TEKRAR HATIRLATMAK İSTERİM, ALLAH HZ. İBRAHİM’E RÜYASINDA, OĞLUNU KURBAN ET DEMİYOR. Şöyle düşünebilirsiniz, Hz. İbrahim bu kanıya nasıl varıyor olabilir? Lütfen Hz. İbrahim’in yaşadığı dönemi araştırınız, o dönemde batıl ve hurafe inançların etkisiyle, Allah’a inandıkları Tanrılara insan dahi kurban ediliyordu. Bunun etkili olabileceğini, göz ardı etmemek gerekir. 

RÜYA BİZLER İÇİN BAŞKA BİR ÂLEMDİR VE BİZLER BU ÂLEMDE GERÇEKLİK DEĞERLERİMİZİ, DÜNYADAKİ GİBİ KULLANAMAYIZ. ÇÜNKÜ ZÜMER 42. VE HAC 47. AYETLERDE AÇIKLANDIĞI GİBİ, ZAMAN AKIŞI, ALGILARIMIZIN ÜSTÜNDEDİR. Rüyalarımızın bizler ne anlama geldiğini, kesin olarak anlayamayız ancak fikirler yürütürüz, belki bir kısmı tutabilir. Çünkü rüyalarımızda gördüklerimizin genel çoğunluğu, günlük yaşantımızın etkisiyle oluşur. Bu konuda kitaplar yazıp, rüya tabirleri adı altında yayınlanan kitaplara, lütfen itibar etmeyiniz.

Dilerim cümlemiz başımızı yastığa koyduğumuzda, uyurken güzel ve huzurlu rüyalar gören ve o güzel rüyalarımızın da gerçek olduğuna şahit olan, Allah’ın mutlu, azınlık kullarından oluruz. Tekrar hatırlatmak isterim, her uyuduğumuzda aslında ölümü tadıyoruz, çünkü Allah uykunun da bir çeşit ölüm olduğunu, vakti dolanların uyandırılmadığını, vakti dolmayanların ise uyandırıldığını söyler ayetinde. Dilerim vakit dolduğunda, hesap verenlerin safında uyanabilmek dileklerimle. ALLAH CÜMLEMİZİN YARDIMCISI OLSUN İNŞALLAH.

Saygılarımla
Haluk GÜMÜŞTABAK

https://kuranadavet1.wordpress.com/

https://twitter.com/KURANA_DAVET

http://www.hakyolkuran.com/

https://www.facebook.com/Kuranadavet1/

https://hakyolkuran1.blogspot.com/

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

HACER ÜL ESVED TAŞI VE GERÇEKLER.

Bugünkü yazımın konusu, Kâbe yi tavaf ederken elle selamlanan ve kutsallığına inanılan, Hacer’ül Esved taşı hakkında olacaktır. Gelin önce geleneksel İslam’ın, bu konuda kabul ettiği rivayetlere ve inançlarına bakalım kısaca. Bakalım da batıla inandığımızda, bizleri nasıl aklın mantığın ötesinde akıl almaz şeylere nasıl inandırıldığımızı da farkında olalım. Konuyla ilgili erişebildiğim tüm rivayetleri yazıyorum. Ders alabilene ne mutlu. Allah onun için, emin olmadığın bilgilerin ardına düşmeyin, hesabını sorarım diye boşuna uyarmıyor. “RİVAYETE GÖRE, HZ. İBRAHİM, KÂBE’NİN İNŞASINI BİTİRDİKTEN SONRA, OĞLU İSMAİL İLE TAVAFA BAŞLANGIÇ SIRASINI BİLDİRMEK İÇİN: “İSMAİL, BANA BİR TAŞ GETİR DE TAVAFIN NEREDEN BAŞLAYACAĞINI İŞARET EDEYİM” DEDİ. HZ. İSMAİL DE CEBEL-İ KUBEYS’TEN BİR TAŞ ALIP BABASINA VERDİ. O DA TAVAFIN BAŞLAYACAĞI BUGÜNKÜ KÂBE’NİN KÖŞESİNE TAŞI KOYDU.” “RİVAYETE GÖRE İBRAHİM PEYGAMBERİMİZ, BU TAŞI KÂBE NİN KÖŞESİNE YERLEŞTİRMİŞTİR. EBU DAVUD’UN RİVAYET ETTİĞİ BİR HADİSE GÖRE,

İSLAM DİNİNDE, HAREMLİK SELAMLIK VAR MIDIR?

Değerli din kardeşlerim, bizler Kur’an ayetlerini eğer, Allah’ın örnek verdiği diğer ayetlerinden yardım alarak anlamaya çalışmaz da geleneğin, rivayetlerin ve Mezheplerin dayattığı beşeri fıkıh inancının etkisiyle anlamaya çalışırsak, Allah’ın istediğini değil, kendi nefislerimizde yarattığımız dini yaşamış oluruz. Bugünkü makalemin konusu  İSLAM DİNİNDE, HAREMLİK SELAMLIK VAR MIDIR  ve bir kadın evli olmadığı bir erkeklerle beraber aynı ortamda oturamaz mı, bu konuda sizleri Kur’an’ı rehber alarak, düşünmeye davet etmek istiyorum.  Günümüz Mezheplerin, beşeri FIKIH inancının öğretisine baktığımızda, bir kadın evli olmadığı başka bir erkekle aynı ortamda oturamaz, ya da toplu halde bulunamaz şeklinde anlatılır. Bunun detayına girmek istemiyorum, çünkü bizler için beşeri fikirler değil, Allah’ın bizleri sorumlu tutacağına hükmettiği Kur’an önemlidir. Bu konudaki Kur’an ayetlerine bakmadan önce, genel anlamda düşünelim.  Bir kadının yalnız başına dışarı çıkamayacağına dair, bir hüküm v

BATIL VE RİVAYETLERDEN UZAK, KUR’AN’IN EMRETTİĞİ SALATIN, ÖZÜNÜ ANLAYABİLMEK….

  Salat/Namaz konusu İslam toplumunda, en çok konuşulan ama çok fazla fikirlerin, düşünce ve inancın ortaya atıldığı bir konudur. Bildiğiniz gibi günümüzde bizlerin namaz dediğimiz konu, aslında bu isimle Kur’an’da geçmez.  SALAT  diye geçer ama bu kelimenin öyle farklı anlamları da vardır ki, bu gerçek ne yazık ki İslam toplumunda hiç konuşulmaz, hatta her ayette geçen  SALAT  kelimesine, namaz adını verip gerçek anlamından saptırılarak yanlış anlaşılmıştır. Bu konu İslam toplumu tarafından çok fazla tahrif edilmiş ve farklı anlamlara çekilerek topluma anlatılmıştır. Onun için makalem biraz uzun oldu. Sabırla lütfen okuyunuz. Kur’an’da geçen  SALAT  kelimesine direk namaz anlamını verirsek, namazın detaylarını ve bu konudaki emirleri Kur’an’ın başında değil, daha sonra ki ayetlerde indirildiğini görürüz. Kur’an’ın indiriliş, nüzul sırası konusunu da araştırdığınızda net ve güvenilir bir bilgiye ulaşamazsınız. Çünkü farklı sure sıralamaları görürsünüz.  BAKIN SURE DİYORUM, AYET DEĞİL .